Neşet KARADAĞ-ÖZEL
ADANA(GÜNAYDIN)-15 Temmuz darbe girişiminde Cumhurbaşkanlığı Külliyesi, TBMM ve Özel Kuvvetler Komutanlığı'nı bombalayan darbeci F-16'lara havada 20'den fazla yakıt ikmali yaptıkları iddia edilen İncirlik 10.Tanker Üs Komutanlığı'ndaki tanker uçaklarının filo komutanı Binbaşı Orçun Kuş, uçuş emrini Türk Silahlı Kuvvetleri'nden ihraç edilip tutuklanan Üs Komutanı Tuğgeneral Bekir Ercan Van'ın verdiğini söyledi. Darbe girişiminin başarısız olması üzerine Tuğgeneral Van'ın kendilerini brifing salonunda toplayıp, "Bize kalk emrini kendisinin verdiğini, bize sorulduğu taktirde konuyu olduğu gibi anlatmamız gerektiğini söyledi ve ayrıldı. Şu an burada olmaktan utanıyorum" dedi. Darbeci uçaklara Akıncı üssünde yakıt nakli yaptıklarını belirten Binbaşı Kuş, Uludere'deki 35 vatandaşın öldürülmesinde kullanılan F-16 savaş uçaklarına yakıt nakli yapmış olabileceklerini de itiraf etti.
Adana Cumhuriyet Başsavcılığı, darbe girişimi ile ilgili soruşturmayı çok yönlü olarak sürdürürken meslekten ihraç edilip tutuklanan askerlerden İncirlik 10.Tanker Üs Komutanlığı'nda görevli tanker uçaklarının filo komutanı Binbaşı Orçun Kuş, savunmasında şok itiraflarda bulundu.
'AKŞAM UÇUŞ OLABİLİR'
İlkokulu Almanya'da okuyan ve 1999'da Hava Harp Okulu'ndan mezun olduğunu belirten Binbaşı Kuş, darbenin ana karargahlarından İzmir Çiğli'de de uçuş eğitimi aldığını söyledi. 4 yıldır İncirlik 10.Tanker Üs Komutanlığı'nda görev yaptığını, 2 yıldır da filo komutanı olduğunu belirten Binbaşı Kuş, 15 Temmuz günü saat 07.30'da görevli olduğu 101. Filo Komutanlığı'na geldiğini söyledi. Binbaşı Kuş, rutin mesai faaliyetlerini yaparken Üs Komutanı Tuğgeneral Bekir Ercan Van'ın saat 11.00'de kendisine 'Akşam uçuş olabilir ya da hafta sonu yoğun uçuşumuz olabilir' şeklinde ikazda bulunup uçuş ekibinin istirahat etmesi gerektiğini söylediğini belirtti. Binbaşı Kuş, "Ben de kafamda belirlediğim uçuş ekibine akşam istirahat etmeleri ikazında bulundum. O gün için benim 5 tane uçak komutanım vardı. Bir tanesi gece uçtuğu için mesaiye geç gelecekti. Bir tanesi sabah eğitim uçuşu yaptı. Dolayısıyla 3 ekip oluşturabilecek durumdaydım. Uçuş ekibini belirledim" dedi. 'İZNE GİTMEK İSTEYEN ERKEN ÇIKSIN' Darbe girişiminin olduğu gün bayrak töreninin saat 14.00'de yapıldığını mesainin de 15.00'de bittiğini ifade eden Binbaşı Kuş, normalde Cuma günleri bayrak töreninin saat 16.00'da mesainin ise saat 17.00'de bittiğini söyledi. Üs Komutanı Tuğgeneral Van'ın ayrıca, "Hafta sonu izne gitmek isteyen erken çıksın" dediğini de belirten Binbaşı Kuş, "Benim mesaim devam etti. Saat 18.00’de Cumartesi, Pazar ve Pazartesi uçuş programlarının da onaylanmasıyla eve gittim" dedi. Darbe gecesi için herhangi bir uçuş planlaması yapılmadığını belirten Binbaşı Kuş, Üs Komutanı Tuğgeneral Van'ın saat 21.00 sıralarında telefonla arayarak mesaiye gelmesini istediğini belirten Binbaşı Kuş, kendisinin de uçuş ekibini arayıp mesaiye gelmelerini ilettiğini ifade ederek o gece İncirlik Üssü'nde yaşananları şöyle anlattı:'ÜS KOMUTANIMIZ KAYSERİ ÜZERİNE GİTMEMİZİ SÖYLEDİ' "Uçtuğumuz görev TMH (Terörle Mücadele Harekatı) olduğu için aklıma başka bir şey gelmedi. Uçuş techizatlarımızı aldık, uçak başı yaptık. Hatırladığım kadarıyla 110 numaralı uçağa bindim. Uçak komutanı bendim. Uçuş ekibimiz uçağı hazırlarken Üs Komutanımız Tuğgeneral Bekir Ercan Van, diğer uçağın kıdemlisi olan Erhan Gazioğlu albayımız ve beni çağırarak onların Afyon üzerine gitmesini bizim de Kayseri üzerine gitmemizi ve orada savaş uçakları olan F-16’lara yakıt vermemizi emretti. Saat 21.50’de uçuşa geçtik. Bu uçuşumuz kayıtlara geçmedi. Şöyle ki; muharebe yöntemi sisteminde uçuş kayda girmedi. Çünkü önceden girilmiş olması gerekiyordu. Bana verilen emir tamamen hizmete yöneliktir ve ben bu emri yerine getirdim. Kayseri üzerine gittik, beklemeye başladık, orbit yaptık. Herhangi bir uçak gelmedi. Bize telsizden yani Yavuz radarından 'Başınız güneyde olsun' denildi." 'İNİN UYARISI YAPILDI' Bu arada 'havadaki uçaklar kalktıkları meydana insin' şeklinde telsizden uyarı yapıldığını ifade eden Binbaşı Kuş, "Bu uyarıyı kimin yaptığını bilmiyorum. Çünkü bir telsiz konuşması vardı. Biz İncirlik’in kuzeyindeki yakıt ikmal sahası olan Y-21 sahasına gittik, orada bir müddet bekledik. Ortada bir telsiz karmaşası olduğu için filo ile temas kurduk. Filodan sesinden tanıdığım kadarıyla Devrim binbaşı ile görüştüm. Ben durumu anlattım. Bölgede yakıt verecek uçak olmadığını söyledim. Bize 'geri gelin inin' dendiğini söyledim. Bunun üzerine kendisi bana üs komutanının emri olduğunu ve Akıncı üzerine gitmemiz gerektiğini söyledi. Kendisi bunu söylemeden önce üs komutanıyla görüştü" dedi. AKINCI ÜZERİNDE F-16'LARA YAKIT NAKLİ YAPTILAR Akıncı-Ankara üzerine gittiklerinde beklemeye başladıklarını belirten Binbaşı Kuş, savaş uçakları F-16'lara nasıl yakıt ikmali yaptıklarını da şöyle anlattı:
"Sürekli dikkat halindeydik. Çünkü bir çok telsiz konuşması vardı. Bu kadar telsiz konuşması olması normal değildi. F-16’larla herhangi bir temasımız yine olmadı. Bunun üzerine biz tekrar İncirlik tarafına geldik, burada filo ile temas kurup kurmadığımızı hatırlamıyorum. Tekrar Akıncı üzerine gittik. Bu kez önce bir F-16 uçağı gelerek bizden yakıt aldı. Telsiz temasımız vardı. Ancak, o uçağın görevi konusunda herhangi bir konuşmamız olmadı. Sonra bir süre sonra 2 F-16 uçağı aynı anda geldi.Bu uçaklardan birisi yakıt aldı ancak diğeri arızası nedeniyle yakıt almadı. Bu uçaklar gittikten sonra biz bir süre daha beklemeye devam ettik. Bir F-16 uçağı daha geldi. Bu uçağa da yakıt verdik. Bir müddet daha aynı bölgede bekleme yaptık. Yakıtımız azaldığı için İncirlik Üssü'ne dönüşe geçtik. Saat 05.30’da üsse iniş yaptık." 'BİZİ TOPLAYIP KONUYU OLDUĞU GİBİ ANLATIN' Üsse indiklerinde filoya geçtiklerini ifade eden Binbaşı Kuş, "Bir süre sonra Üs Komutanımız Tuğgeneral Bekir Ercan Van geldi. Beni ve uçuş ekibimi filonun brifing salonunda toplayarak bize 'kalk emrini' kendisinin verdiğini, sorulduğu takdirde konuyu olduğu gibi anlatmamız gerektiğini söyledi ve ayrıldı. Normalde uçuştan sonra böyle bir şey söylemezdi, niye böyle bir şey söyleme gereği duyduğunu bilmiyorum. Ben darbeye teşebbüs olayı olduğunu filoya gelip televizyonu açınca öğrendim.İndiğimiz sırada bakım görevlileri ile ülkemizde gerçekleşen darbeye teşebbüs olayı ile ilgili bir konuşma yapmadık. Uçuş ekibimdeki diğer şahısların böyle bir konuşma yapıp yapmadığını biliyorum" dedi. 'BİLSEYDİM BÖYLE BİR GÖREVE GİTMEZDİM' "Bun şu an burada olmaktan utanıyorum" diyen Binbaşı Kuş, "Yakıt verdiğimiz uçakların Ankara’da bombalama olayını gerçekleştiren uçaklar olup olmadığını bilmiyorum. Ancak, bizim yakıt verdiğimiz uçaklardan bu bombalama eylemi gerçekleştirilmiş olabilir. Yakıt verdiğimiz uçakların hangi görevi icra edeceğini kesinlikle bilmiyordum ve bilseydim böyle bir göreve gitmezdim. Yurtta Sulh konseyi ile herhangi bir bağlantım yoktur. Ben uçuş sırasında 'bu nasıl bir görev?' diye düşündüm. Ancak, cevabını bulamadım. Ben üs komutanımın bana vermiş olduğu emri yerine getirdim, bu emrin de her zamanki gibi terörle mücadele kapsamındaki bir görev olduğunu düşündüğüm için sorgulama gereği duymadım. Kaldı ki böyle bir sorgulama da yapmıyoruz" diye ifade verdi. ÇİĞLİ'DE DE GÖREV YAPMIŞ Binbaşı Kuş'a sorguda, Üs Komutanı Tuğgeneral Van'ın FETÖ/PDY örgütüyle bağlantısı, ABD'ye iltica talebinde bulunması ve darbe girişiminin bir numaralı ismi Akın Öztürk de soruldu. Kuş, "Üs komutanım Bekir Ercan Van’ın FETÖ/PDY terör örgütüyle bağlantısı olduğuna dair herhangi bir izlenimim olmadı. ABD'ye iltica talebinde bulunduğunu da duymadım. Eski Hava Kuvvetleri Komutanı Akın Öztürk , Çiğli'de görev yaparken üs komutanlığımızı yapmış olduğu için tanıyorum, özel bir samimiyetim yoktur, görüşmüyoruz. Üs komutanım Bekir Ercan Van paşa bana herhangi bir şekilde silahlı darbe girişimine katkı veren F-16 savaş uçaklarına havada yakıt ikmali yapacağımızı söylemedi ve hissettirmedi" dedi.
'ULUDERE'DE VATANDAŞLARI VURAN F-16'LARA DA YAKIT VERİLMİŞ OLABİLİR'
İncirlik 10.Tanker Üs Komutanlığı'nda Suriye’deki olaylardan dolayı özel bir F-16 filosu bulunmadığını belirten Binbaşı Kuş, her ay Türkiye’nin bir F-16 filosunun geçici görevle İncirlik’e intikal ettirildiğini söyledi. F-16’lardan İncirlik’ten yurt içi göreve kalkan olup olmadığını bilmediğini de söyleyen Binbaşı Kuş, "Uçtuğumuz zaman herhangi bir şekilde gideceğimiz yeri sorgulamıyoruz. Genelde doğu illerine gidiyoruz. Bizim yakıt verdiğimiz uçakların hangi göreve gittiklerini de sorgulama gibi bir durumumuz yoktur. Kaldı ki sorsak da söylemezler. Örneğin, Uludere’de uçakla kendi vatandaşlarımız vuruldu. Bu uçaklara yakıt verilmiş de olabilir. Yani burada demek istediğim yakıt verdiğimiz uçağın hangi görevi icra ettiğini bilmiyoruz, sorgulama yükümlülüğümüz de yoktur" dedi.
ADANA(GÜNAYDIN)-15 Temmuz darbe girişiminde Cumhurbaşkanlığı Külliyesi, TBMM ve Özel Kuvvetler Komutanlığı'nı bombalayan darbeci F-16'lara havada 20'den fazla yakıt ikmali yaptıkları iddia edilen İncirlik 10.Tanker Üs Komutanlığı'ndaki tanker uçaklarının filo komutanı Binbaşı Orçun Kuş, uçuş emrini Türk Silahlı Kuvvetleri'nden ihraç edilip tutuklanan Üs Komutanı Tuğgeneral Bekir Ercan Van'ın verdiğini söyledi. Darbe girişiminin başarısız olması üzerine Tuğgeneral Van'ın kendilerini brifing salonunda toplayıp, "Bize kalk emrini kendisinin verdiğini, bize sorulduğu taktirde konuyu olduğu gibi anlatmamız gerektiğini söyledi ve ayrıldı. Şu an burada olmaktan utanıyorum" dedi. Darbeci uçaklara Akıncı üssünde yakıt nakli yaptıklarını belirten Binbaşı Kuş, Uludere'deki 35 vatandaşın öldürülmesinde kullanılan F-16 savaş uçaklarına yakıt nakli yapmış olabileceklerini de itiraf etti.
Adana Cumhuriyet Başsavcılığı, darbe girişimi ile ilgili soruşturmayı çok yönlü olarak sürdürürken meslekten ihraç edilip tutuklanan askerlerden İncirlik 10.Tanker Üs Komutanlığı'nda görevli tanker uçaklarının filo komutanı Binbaşı Orçun Kuş, savunmasında şok itiraflarda bulundu.
'AKŞAM UÇUŞ OLABİLİR'
İlkokulu Almanya'da okuyan ve 1999'da Hava Harp Okulu'ndan mezun olduğunu belirten Binbaşı Kuş, darbenin ana karargahlarından İzmir Çiğli'de de uçuş eğitimi aldığını söyledi. 4 yıldır İncirlik 10.Tanker Üs Komutanlığı'nda görev yaptığını, 2 yıldır da filo komutanı olduğunu belirten Binbaşı Kuş, 15 Temmuz günü saat 07.30'da görevli olduğu 101. Filo Komutanlığı'na geldiğini söyledi. Binbaşı Kuş, rutin mesai faaliyetlerini yaparken Üs Komutanı Tuğgeneral Bekir Ercan Van'ın saat 11.00'de kendisine 'Akşam uçuş olabilir ya da hafta sonu yoğun uçuşumuz olabilir' şeklinde ikazda bulunup uçuş ekibinin istirahat etmesi gerektiğini söylediğini belirtti. Binbaşı Kuş, "Ben de kafamda belirlediğim uçuş ekibine akşam istirahat etmeleri ikazında bulundum. O gün için benim 5 tane uçak komutanım vardı. Bir tanesi gece uçtuğu için mesaiye geç gelecekti. Bir tanesi sabah eğitim uçuşu yaptı. Dolayısıyla 3 ekip oluşturabilecek durumdaydım. Uçuş ekibini belirledim" dedi. 'İZNE GİTMEK İSTEYEN ERKEN ÇIKSIN' Darbe girişiminin olduğu gün bayrak töreninin saat 14.00'de yapıldığını mesainin de 15.00'de bittiğini ifade eden Binbaşı Kuş, normalde Cuma günleri bayrak töreninin saat 16.00'da mesainin ise saat 17.00'de bittiğini söyledi. Üs Komutanı Tuğgeneral Van'ın ayrıca, "Hafta sonu izne gitmek isteyen erken çıksın" dediğini de belirten Binbaşı Kuş, "Benim mesaim devam etti. Saat 18.00’de Cumartesi, Pazar ve Pazartesi uçuş programlarının da onaylanmasıyla eve gittim" dedi. Darbe gecesi için herhangi bir uçuş planlaması yapılmadığını belirten Binbaşı Kuş, Üs Komutanı Tuğgeneral Van'ın saat 21.00 sıralarında telefonla arayarak mesaiye gelmesini istediğini belirten Binbaşı Kuş, kendisinin de uçuş ekibini arayıp mesaiye gelmelerini ilettiğini ifade ederek o gece İncirlik Üssü'nde yaşananları şöyle anlattı:'ÜS KOMUTANIMIZ KAYSERİ ÜZERİNE GİTMEMİZİ SÖYLEDİ' "Uçtuğumuz görev TMH (Terörle Mücadele Harekatı) olduğu için aklıma başka bir şey gelmedi. Uçuş techizatlarımızı aldık, uçak başı yaptık. Hatırladığım kadarıyla 110 numaralı uçağa bindim. Uçak komutanı bendim. Uçuş ekibimiz uçağı hazırlarken Üs Komutanımız Tuğgeneral Bekir Ercan Van, diğer uçağın kıdemlisi olan Erhan Gazioğlu albayımız ve beni çağırarak onların Afyon üzerine gitmesini bizim de Kayseri üzerine gitmemizi ve orada savaş uçakları olan F-16’lara yakıt vermemizi emretti. Saat 21.50’de uçuşa geçtik. Bu uçuşumuz kayıtlara geçmedi. Şöyle ki; muharebe yöntemi sisteminde uçuş kayda girmedi. Çünkü önceden girilmiş olması gerekiyordu. Bana verilen emir tamamen hizmete yöneliktir ve ben bu emri yerine getirdim. Kayseri üzerine gittik, beklemeye başladık, orbit yaptık. Herhangi bir uçak gelmedi. Bize telsizden yani Yavuz radarından 'Başınız güneyde olsun' denildi." 'İNİN UYARISI YAPILDI' Bu arada 'havadaki uçaklar kalktıkları meydana insin' şeklinde telsizden uyarı yapıldığını ifade eden Binbaşı Kuş, "Bu uyarıyı kimin yaptığını bilmiyorum. Çünkü bir telsiz konuşması vardı. Biz İncirlik’in kuzeyindeki yakıt ikmal sahası olan Y-21 sahasına gittik, orada bir müddet bekledik. Ortada bir telsiz karmaşası olduğu için filo ile temas kurduk. Filodan sesinden tanıdığım kadarıyla Devrim binbaşı ile görüştüm. Ben durumu anlattım. Bölgede yakıt verecek uçak olmadığını söyledim. Bize 'geri gelin inin' dendiğini söyledim. Bunun üzerine kendisi bana üs komutanının emri olduğunu ve Akıncı üzerine gitmemiz gerektiğini söyledi. Kendisi bunu söylemeden önce üs komutanıyla görüştü" dedi. AKINCI ÜZERİNDE F-16'LARA YAKIT NAKLİ YAPTILAR Akıncı-Ankara üzerine gittiklerinde beklemeye başladıklarını belirten Binbaşı Kuş, savaş uçakları F-16'lara nasıl yakıt ikmali yaptıklarını da şöyle anlattı:
"Sürekli dikkat halindeydik. Çünkü bir çok telsiz konuşması vardı. Bu kadar telsiz konuşması olması normal değildi. F-16’larla herhangi bir temasımız yine olmadı. Bunun üzerine biz tekrar İncirlik tarafına geldik, burada filo ile temas kurup kurmadığımızı hatırlamıyorum. Tekrar Akıncı üzerine gittik. Bu kez önce bir F-16 uçağı gelerek bizden yakıt aldı. Telsiz temasımız vardı. Ancak, o uçağın görevi konusunda herhangi bir konuşmamız olmadı. Sonra bir süre sonra 2 F-16 uçağı aynı anda geldi.Bu uçaklardan birisi yakıt aldı ancak diğeri arızası nedeniyle yakıt almadı. Bu uçaklar gittikten sonra biz bir süre daha beklemeye devam ettik. Bir F-16 uçağı daha geldi. Bu uçağa da yakıt verdik. Bir müddet daha aynı bölgede bekleme yaptık. Yakıtımız azaldığı için İncirlik Üssü'ne dönüşe geçtik. Saat 05.30’da üsse iniş yaptık." 'BİZİ TOPLAYIP KONUYU OLDUĞU GİBİ ANLATIN' Üsse indiklerinde filoya geçtiklerini ifade eden Binbaşı Kuş, "Bir süre sonra Üs Komutanımız Tuğgeneral Bekir Ercan Van geldi. Beni ve uçuş ekibimi filonun brifing salonunda toplayarak bize 'kalk emrini' kendisinin verdiğini, sorulduğu takdirde konuyu olduğu gibi anlatmamız gerektiğini söyledi ve ayrıldı. Normalde uçuştan sonra böyle bir şey söylemezdi, niye böyle bir şey söyleme gereği duyduğunu bilmiyorum. Ben darbeye teşebbüs olayı olduğunu filoya gelip televizyonu açınca öğrendim.İndiğimiz sırada bakım görevlileri ile ülkemizde gerçekleşen darbeye teşebbüs olayı ile ilgili bir konuşma yapmadık. Uçuş ekibimdeki diğer şahısların böyle bir konuşma yapıp yapmadığını biliyorum" dedi. 'BİLSEYDİM BÖYLE BİR GÖREVE GİTMEZDİM' "Bun şu an burada olmaktan utanıyorum" diyen Binbaşı Kuş, "Yakıt verdiğimiz uçakların Ankara’da bombalama olayını gerçekleştiren uçaklar olup olmadığını bilmiyorum. Ancak, bizim yakıt verdiğimiz uçaklardan bu bombalama eylemi gerçekleştirilmiş olabilir. Yakıt verdiğimiz uçakların hangi görevi icra edeceğini kesinlikle bilmiyordum ve bilseydim böyle bir göreve gitmezdim. Yurtta Sulh konseyi ile herhangi bir bağlantım yoktur. Ben uçuş sırasında 'bu nasıl bir görev?' diye düşündüm. Ancak, cevabını bulamadım. Ben üs komutanımın bana vermiş olduğu emri yerine getirdim, bu emrin de her zamanki gibi terörle mücadele kapsamındaki bir görev olduğunu düşündüğüm için sorgulama gereği duymadım. Kaldı ki böyle bir sorgulama da yapmıyoruz" diye ifade verdi. ÇİĞLİ'DE DE GÖREV YAPMIŞ Binbaşı Kuş'a sorguda, Üs Komutanı Tuğgeneral Van'ın FETÖ/PDY örgütüyle bağlantısı, ABD'ye iltica talebinde bulunması ve darbe girişiminin bir numaralı ismi Akın Öztürk de soruldu. Kuş, "Üs komutanım Bekir Ercan Van’ın FETÖ/PDY terör örgütüyle bağlantısı olduğuna dair herhangi bir izlenimim olmadı. ABD'ye iltica talebinde bulunduğunu da duymadım. Eski Hava Kuvvetleri Komutanı Akın Öztürk , Çiğli'de görev yaparken üs komutanlığımızı yapmış olduğu için tanıyorum, özel bir samimiyetim yoktur, görüşmüyoruz. Üs komutanım Bekir Ercan Van paşa bana herhangi bir şekilde silahlı darbe girişimine katkı veren F-16 savaş uçaklarına havada yakıt ikmali yapacağımızı söylemedi ve hissettirmedi" dedi.
'ULUDERE'DE VATANDAŞLARI VURAN F-16'LARA DA YAKIT VERİLMİŞ OLABİLİR'
İncirlik 10.Tanker Üs Komutanlığı'nda Suriye’deki olaylardan dolayı özel bir F-16 filosu bulunmadığını belirten Binbaşı Kuş, her ay Türkiye’nin bir F-16 filosunun geçici görevle İncirlik’e intikal ettirildiğini söyledi. F-16’lardan İncirlik’ten yurt içi göreve kalkan olup olmadığını bilmediğini de söyleyen Binbaşı Kuş, "Uçtuğumuz zaman herhangi bir şekilde gideceğimiz yeri sorgulamıyoruz. Genelde doğu illerine gidiyoruz. Bizim yakıt verdiğimiz uçakların hangi göreve gittiklerini de sorgulama gibi bir durumumuz yoktur. Kaldı ki sorsak da söylemezler. Örneğin, Uludere’de uçakla kendi vatandaşlarımız vuruldu. Bu uçaklara yakıt verilmiş de olabilir. Yani burada demek istediğim yakıt verdiğimiz uçağın hangi görevi icra ettiğini bilmiyoruz, sorgulama yükümlülüğümüz de yoktur" dedi.