Adana Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanlığı, ‘Alo 153 Büyükşehir’ çağrı merkezine gelen toplu taşıma araçlarındaki güzergah dışı çalışma, şoförün kaba davranması, ücretsiz paso sahibi yolcuların araçlara bindirilmemesi, temizlik ve hijyen konusundaki rahatsızlıklar gibi şikayetler üzerine toplu taşıma araçlarındaki denetimlerini sıklaştırma kararı almış.
Bu denetim uygulamalarından gazeteciler de eşlik edince kameralara ilginç görüntüler yansımış.
Görüntülerin birinde denetimi gerçekleştiren görevlilerden biri şoföre dayı diye hitap ediyor.
“O sakalı keseceksin dayı” diyor. Takdir sizin.
Bir başka görüntüde genç bir şoföre sakalını kesmesini söylüyor ama sakalını nasıl kesmesi gerektiğini soran şoföre yanıt vermiyor.
Sadece “keseceksin” diyor.
Bu denetimlerin hangi noktalarda ne kadar süreceği bilinmez ama uzun sürmeyeceği düşüncesindeyim.
Bugüne kadar toplu taşımayla ilgili uygulamaların neredeyse tamamında uygulamalar hep göstermelik oldu, bundan sonra farksız olacağına inanmıyorum.
Ulaşım Dairesi Başkanlığı eğer gerçekten denetim yapacaksa sadece Baraj Yolu’ndaki belli noktalarında yapmamalı bu denetimleri.
Vatandaş gibi otobüslere binmeli ve tüm güzergahta gözlem yapmalı.
Mesela otobüse binerken basın pasosu göstermeli muavinlere. Sonra da muavinin ve şoförün yüzündeki ifadeyi de tavırlarını da gözlemlemeli.
Ya da engelli rolü yapıp engelli pasosuyla binmeli toplu taşıma araçlarına…
Yasak olduğu halde şoförlerin nasıl sigara içtiğini görmeli, trafikte cep telefonuyla nasıl konuştuğuna şahit olmalı.
Ayakta yolcu taşımak yasak olduğu halde tıka basa dolu dolmuşa hala yolcu almaya çalışan şoförleri görmeli.
Bazı muavinlerin otobüste arkadaşlarıyla yüksek ses tonuyla “lan”lı, “ayı”lı muhabbetlerine tanıklık yapmalı.
Ulaşımdaki sorunlar saymakla bitmez. Görevlilerin o sorunları bizzat görmesi ve yaşaması gerek.
Denetime dayanak olan vatandaş şikayetleri doğru, uygulama ise eksik.