‘’Nasıl anlatsam bilemedim hocam, nereye baksam Ahmet’i görüyorum.’’ Neyden bahsediyor olabilir bu annemiz? Biraz daha kulak verelim o halde annemize: bir bakıyorum koltukların üzerinde, bir bakıyorum mutfak tezgahına tırmanmış, düşse de yaralansa da durmaz. Parkta oynar gelir yine de enerjisi bitmez . Kimsenin evine gidemez olduk… ‘’Dur, otur, koşma, karıştırma… Bütün gün böyle geçiyor. Artık çok yoruldum, bir yerine bir şey olacak diye korkuyorum. ‘’
Anne muzdarip, Ahmet’i de az çok tanımış olduk. Gelgelelim anne babaların en büyük problemlerinden biri olan aşırı hareketlilik konusuna .
Peki nerden geliyor Ahmet’teki bu enerji? Daha çok 0-6 yaştan bahsedecek olursak yine pandeminin getirdiği güzelliklere(!) değinmeden geçemeyeceğiz. Çocukların uzun bir dönem dışarı çıkamamaları, var olan enerjiyi atmalarının önüne geçti. Haliyle bu tür davranış problemleri de çoğu çocukta artış gösterdi.
Gelen danışanlara şunu söylüyoruz, alacağınız seanslardan sonra bu hareketliliğin tamamen hayatınızdan çıkıp gideceğini düşünmeyin. Şu sandalyede put gibi oturan ‘’akıllı’’ diye tabir ettiğimiz çocuk sağlıklı bir çocuk değildir. Burada önemli olan şey davranışı kontrol altına almak olacaktır.
Öncelikle şunu kabul edelim, hareket gelişimin bir parçasıdır, çocuk hareket etmek durumundadır. E hocam akşama kadar evi birbirine katsınlar, hiç müdahale etmeyelim mi? Hadi gelin neler yapabiliriz bir bakalım.
Hareket çocuğun bir ihtiyacıdır dedik. Şimdi biraz çözüm önerilerine gelelim. Yemek yemek, tuvalete gitmek, sevgi nasıl ki bir temel ihtiyaç ise hareket de çocuğun temel ihtiyaçlarındandır. Anaokulu, kreş ortamı, oyun evleri, park, bahçe , sokak saatleri, hobi-aktivite kursları ile çocuğun hareket ihtiyacının işlevsel olarak giderilmesine olanak sağlayabiliriz. Harekete sevk eden ikinci husus ekranlar; hızlı hızlı hareket eden nesneler, ses, ışık, görüntü çocukta dürtü uyandırıp aşırı harekete sebep olur. Ayrıca ileri boyutta dikkat dağınıklığını da beraberinde getirir. İzletilen ekran süresine ve program içeriğine dikkat etmekte fayda var. Üçüncüsü çok fazla paketli ve hazır gıdalar, fazlaca glikoz ve karbonhidrat içeren gıdalar( çikolata, cips, kola vb) fazlaca enerji verip hem fiziksel hem zihinsel hareketliliğe neden olur. Çocuklarımızın beslenme alışkanlıklarını göz ardı etmeyelim. Dördüncü madde ise azar, baskı, zorlama, şiddet altında olan çocukların bu baskıyı hissetmemek için hareketlendiği, sevilmediğini ve ilgisiz bırakıldığını hisseden çocuğun bu hissi bastırmak için de hareketlenip bir nevi kendini bu şekilde oyaladığını söyleyebiliriz. Aslında en önemli maddelerden biri budur, gelen vakalara baktığımız zaman çoğu davranış probleminin kökeninde ilgi ve sevgi eksikliğinin yattığını görebiliyoruz. Onlarla sevgi ve güven bağını tekrardan kurmayı, aktif zaman geçirmeyi, onaylamayı, takdir etmeyi unutmayalım. Son olarak da uyku saatlerinin sabit ve yeterli sürede olmasına da dikkat etmeli, ritmi bozmamalıyız.