MUSTAFA ÖZKE
ADANA (GÜNAYDIN) – Adana Tabip Odası Başkanı Doç. Dr. Ali İhsan Ökten, acil servislere yapılan gereksiz başvuruların hekimlerin işgücünü artırdığını, bunun da gerçek acil hastaların tedavilerini engellediğini söyledi.
Ökten, “Acil servislere gerçekten çok fazla ve gereksiz başvuru oluyor. Bu, gerçek acil olan hastaların acil hizmeti almasını ciddi oranda engelleyen bir durumdur. Acile başvurunun bizler açısından yarattığı en önemli sıkıntılardan bir tanesi de çok fazla hasta sonucu teşhis ve tedavi anlamında hastalara gereken zamanı ayıramamaktır. Bunun getirmiş olduğu yasal sıkıntılar olabiliyor ama ondan da öte, gelen her kişi kendini acil kabul ediyor. Herkes kendi hastasına bakılmasını ve öncelik tanınmasını istiyor. Hasta yoğunluğundan dolayı bu olmadığı zaman sağlık çalışanlarına karşı şikâyet ve şiddete yöneliyorlar. Bu yüzden sağlık çalışanlarına karşı şikâyet ve şiddet en fazla acillerde yaşanmaktadır.” dedi.
Adana Tabip Odası Başkanı Doç. Dr. Ali İhsan Ökten, Yayın Direktörümüz Mustafa Özke’yi, Türk Tabipleri Birliği Merkez Konsey Üyesi Dr. Yaşar Ulutaş, ATO Genel Sekreteri Dr. Erhan Özeren, ve yönetim kurulu üyeleri Prof. Dr. Ahmet Hilal ile Uzm. Dr. Selahattin Menteş’in hazır bulunduğu toplantıda ağırlayarak önemli açıklamalarda bulundu.
KIŞKIRTILMIŞ SAĞLIK POLİTİKASI
Herkesin kendi hastasını en acil olarak görmesinden kaynaklanan büyük sorunlar yaşandığını dile getiren Doç. Dr. Ökten, “Bu basit bir gribal enfeksiyon olsa da, ateş olsa da, o insan kendini acil görüyor fark etmiyor. Aslında acillerde bu kadar hasta oranının artmasının nedeni Sağlıkta Dönüşüm projesidir. Bu projeden sonra hasta daha da arttı. Yıllara göre karşılaştırdığımız zaman hasta ve ameliyat sayısı dört kat arttı ama hastane ve hekim sayıları o kadar artmadı. Sağlık Bakanlığı, bu kadar fazla hasta artışını karşılayacak sağlık çalışanını sağlayamadı. Bunda en büyük etken sağlık ocaklarının kapatılıp aile hekimliği sistemine geçilmesi ve aile sağlığı merkezlerinin açılmasıdır. Ancak, basamak sistemine geçilmesi için aile hekimliği sistemine geçilmişti. Bunun yapılmaması sağlığa erişimin artması sonucu aile sağlığı merkezlerine ve hastanelere çok fazla gereksiz başvurulara yol açtı. Biz buna kışkırtılmış sağlık politikası diyoruz. Kışkırtılmış sağlık politikalarının yansıması diyoruz.” diye konuştu
1 YILDA 110 MİLYON BAŞVURU
“Şu an acil servislere başvuru oranında dünyada birinciyiz.” diyen Adana Tabip Odası Başkanı Doç. Dr. Ali İhsan Ökten, “Yani 2016 yılında yaklaşık 110 milyon kişi acil servislere başvurmuş. Dünyada Türkiye’den başka bir yılda nüfusundan daha fazla acil servise başvuran bir ülke yok. Dünya Sağlık Örgütü, bir hekimin bir hastaya ayıracağı süreyi 20 dakika olarak belirlemiş. 8 saat çalışan bir hekim için bu sayı bellidir. Ama bizde özellikle devlet hastanelerinde ve aile sağlığı merkezlerinde bir hekim 100 ile 150 arasında hasta bakmaktadır. Bu hem hekim açısından hem de hasta açısından bizim kabul etmediğimiz ve nitelikli sağlık hizmeti veremeyeceğimiz bir durumdur. Bunu birçok kez yetkililere ilettik ama Sağlık Bakanlığı gelen her hastaya bakılacak, hastalar geri çevrilmeyecek’ diye genelge gönderdiği için hekim arkadaşlarımız da 2–3 dakikaya bir hasta bakmak zorunda kalıyor. 20 dakika 2–3 dakikaya iniyor. Hastadan iyi bir analiz alamayan ve onun hastalığı hakkında iyi bir öykü dinleyemeyen hekim, fazla tetkik istiyor. Hasta ‘Belim ağrıyor’ diyor ama süre azlığından dolayı ben bakamıyorum MR çektiriyorum. Bu da sağlık harcamalarını gereksiz olarak artırıyor.” ifadesini kullandı.
Yorumlar
Kalan Karakter: