PELİN ERKOCU
ADANA (GÜNAYDIN) – Tiyatro diğer sanat dallarına göre farklı. Sahneye çıkmak, seyirci ile yüz yüze gelmek, onu etkilemek, ders çıkarılacak mesajlar vermek önemli.
Öğrencilerle iç içe yaşayan öğretmenler çıktı bu kez sahneye. Çok da başarılı bir performans sergilediler.
Eğitim-İş Sendikası’nın desteğiyle öğretmenler tarafından sergilenen Kanlı Nigar oyunu Adana’da büyük ilgi gördü. Adana Devlet Tiyatrosu’ndan Murat Aslan’ın rejisörlüğünü yaptığı oyun geçtiğimiz hafta Adana izleyicisiyle buluştu.
“DUYMADIĞIM VURGULARI TONLAMALARI GÖRDÜM”
Oyun sırasında öğretmenlerden oluşan ekipten çok şey öğrendiğini söyleyen Murat Aslan ile tiyatro ve sanat üzerine görüştük.
Aslan, 1992 yılından beri tiyatro yaptığını belirterek, “Reklam filmleri, sinema, diziler bu kadar emeğe rağmen hayatımda duymadığım vurguları tonlamaları gördüm onlardan. Renk böyle bir şey sizin renginiz farklı benim rengim farklı… Her şey farklı olduğu için onlardaki her bir rengi kendi cebime koyuyorum. Yarın bir gün sahneye çıktığımda ya da yeni bir oyun yönettiğimde o kazandıklarım vücut bulacaktır” dedi
Seyircilerin tepkilerinin olumlu olduğunu dile getiren Aslan, “Seyirciden çok olumlu tepki aldık. Hatta birçok seyirci bu oyunda oynayan oyuncuların, ekibin profesyonel gibi olduğunu düşünüyor. Ben bu oyuncular öğretmen, amatör dediğimde çok şaşırıyorlar.” diye konuştu
KANLI NİGAR OYUNUNU ANLATIR MISINIZ?
Kanlı Nigar’ı 1997–98 yılında Adana Devlet Tiyatrosu oynamıştı. Sadık Şendil Türk Tiyatrosunun önemli yazarlarından biri Kanlı Nigar da onun en önemli eserlerinden biri.
Türkiye de ve hatta dünyanın birçok yerinde oynandığını biliyorum. Gerek profesyonel tiyatrolar gerek amatör tiyatrolar tarafından sıkça oynanan bir oyundur. Çünkü bu oyun hala evrenselliğini koruyan bir kadın sorunsalını anlatır. Ülkemizde hala kadın sorunları devam etmektedir. Bu nedenle önemli ve güzel bir tekst…
NEDEN BU OYUNU TERCİH ETTİNİZ?
Bu oyun hem ekibe uygunu hem de benim çok beğendiğim edebi olarak çok güçlü bir tekst..
Aynı zamanda bu ülkede kadın sorunsalı çok ön planda… Neredeyse her gün kadın cinayetleri oluyor. Aynı zamanda kadına şiddet ülkemizde fazla var. Ülkemizdeki en büyük sorunlardan biri kadın sorunsalı olduğu için bu teksti seçmek istedim. Ekibe de uygundu. Bir rejisör oyunu seçerken o oyunla ilgili bir şey hissetmelidir. Rejisör oyunla kendinde duygusal bir bağ kurar. O duygusal bağı kurduğu zaman kafasında bir şeyler canlanmaya başlar ve teksti sahnelemek ister.
DAHA ÖNCE KANLI NİGAR’DA OYNAMIŞ MIYDINIZ?
Bu tekst 1997-1998 yılında Adana Devlet Tiyatrosu tarafından sahnelendiğinde ben küçük bir rol oynuyordum. Benim profesyonel tiyatrodaki ilk oyunumdu…
Daha önce yönetmenliğini yaptığınız bir oyun var mıydı?
Daha önce İzmir Devlet Tiyatrosu’nda oyun yönettim. Geçen yıl da Çukurova Belediyesi’nde Şehir Tiyatrosu’nda bir oyun yönettim. Şimdi de Kanlı Nigar… Ama tabi öncesinde 32 tane oyunda oynadım, televizyonda, sinemada birçok projede yer aldım. Profesyonel olmayan oyuncularla oyun hazırlamanın ne gibi zorlukları var?
Bu arkadaşlar oyunculuk anlamında eğitimsizler. Bu biraz zahmetli bir iş, daha çok çalışmak gerekiyor, daha uzun provalar gerekiyor… Ama ben farklı meslek gruplarından olan insanlarla çalışmaktan zevk alıyorum. Çevrende hep oyuncu olan sanat camiasından olan arkadaşlarla iletişim kurduğun zaman belli bir döngünün içinde dönmüş oluyorsun… Yeni insanlar tanımak başka çevreden insanlarla çalışmak başka bir bakış başka bir nefes oluyor. Bu nedenle başka bir heyecan oluyor. Bu arkadaşlarımı tanımaktan onlarla çalışmaktan çok mutlu oldum.
OYUNA NE KADAR ZAMANDA HAZIRLANDINIZ?
Beş ay çalıştık ve arkadaşlar çok ciddi bir ilerleme gösterdiler.
TEKLİF SİZE Mİ GELDİ?
Bana teklif geldi. Eğitim-İş Sendikası’nda birçok öğretmen zaten benim seyircim. 32 oyun oldu artık. Eğitim İş Sendikası’nın yöneticileri benimle görüşmek istediler. Benimle çalışmak istediklerini söylediler. Ben de seve seve kabul ettim. O sırada 2 oyunum devam ediyordu, turnelerim vardı. Çok zor şartlarda çalıştık ama yapabildik. Bütün boş zamanımı arkadaşlarıma ayırdım. Güzel bir çalışma oldu.
SİZİ SAHNEDE GÖREBİLECEK MİYİZ?
Bu oyunda sadece rejisörlük yaptım. Oyuncuların hepsi öğretmen, içerinden biri avukat…
Seyirciden nasıl tepki aldınız? Benim ilkokul öğretmenim Sedat Karaaslan da oyuncular arasında ve onu sahnede gördüğüm için ayrı bir mutluluk duyuyorum.
Müthiş bir olumlu reaksiyon var. Türkiye de 20 ilden oyun için davet aldık. 20 ilin sendikası oyunu kendi illerinde görmek istiyor. Önümüzdeki sezon da Ekim ayında başlayarak ayda bir ya da iki temsille oyuna devam etmeyi planlıyoruz.
Seyircilerin gülümseyerek çıkması, burada tiyatro çalışanlarının teknik ekibin olumlu tepkisi bizi mutlu ediyor. Hatta birçok seyirci bu oyunda oynayan oyuncuların, ekibin profesyonel gibi olduğunu düşünüyor. Ben bu oyuncular öğretmen amatör dediğimde çok şaşırıyorlar.
SİZİ NASIL ETKİLEDİ BU OYUN?
Onlar bana öğretti ben onlara öğrettim. Onlardan çok şey öğrendim. 1992 yılından beri tiyatro yapıyorum, reklam filmleri, sinema, diziler bu kadar emeğe rağmen hayatımda duymadığım vurguları tonlamaları gördüm onlardan. Renk böyle bir şey sizin renginiz farklı benim rengim farklı… Her şey farklı olduğu için onlardaki her bir rengi kendi cebime koyuyorum. Yarın bir gün sahneye çıktığımda ya da yeni bir oyun yönettiğimde o kazandıklarım vücut bulacaktır.
Gelecekte bu ekiple yeni bir projeniz var mı?. Onlar benimle çalışmak istediler ben de onlarla devam etmek istiyorum. Kafamda güzel bir proje var aslında. Bakalım yapabilecek miyiz?. Eylül ayında da yeni bir proje yapmak istiyorum.
Yorumlar
Kalan Karakter: