Haydar ŞENGÜL
Genel Sekreter Doç.Dr. Halisçelik, “Travmay Projesi Adana için mega proje, bir an önce yapmak lazım. Sevindirici tarafı şu biz bununla ilgili krediyi de bulduk” dedi
ADANA(GÜNAYDIN)-Hazine ve Maliye Bakanlığı’nda bürokratlık, değişik üniversitelerde akademisyenlik görevlerinde bulunan Adana Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Doç.Dr.Ergül Halisçelik, Adana’nın çehresini değiştirip geleceğe hazırlamak için yaptıkları hizmetleri anlattı. Adana’yı tramay hatlarıyla örecekleri müjdesini veren Doç.Dr. Halisçelik, Turgut Özal Bulvarı, Şehir Hastanesi, Balcalı Hastanesi, Şehir Stadyumu ve Oto Gar’a tramvay hattı yapıp Adana’nın ulaşım sorununu çözeceklerini belirterek, “Şuan belki en iyi belediyelerden birisi değiliz henüz ama 4 yılda en çok yol kat eden belediyeyiz. Hedeflerimiz hep en iyisi olmak” diye konuştu.
Adana Büyükşehir Belediyesinin başarılı Genel Sekreteri Doç.Dr.Ergül Halisçelik’e misafir olduk. Adana’nın dünü, bugünü ve yarınını konuştuk. Büyükşehir Belediyesini gelirinin 4 katı kadar borçlu olarak devraldıklarını belirten Halisçelik, “Uzun süre işçi alacakları, personel giderleri zaman zaman 3 ay 4 ay geciken bir belediye. Görüntünün en vahim durumu da başkanımızın odasının haczedilmesi görüntüsü. Alacaklılar birden harekete geçtiler. Orada çok yakışmayan bir görüntü ortaya çıktı. Bunlar aslında belediyenin kredisini de dibe vurduran görüntülerdi” dedi.
‘TASARRUF DEMEDİK MALİ DİSİPLİN DEDİK’
Kısa sürede bu durumdan kurtulup güvenilir, kredi verilebilir bir belediye haline geldiklerini anlatan Doç.Dr. Halisçelik, bunu nasıl başardıklarını şöyle anlattı:
“Önce mali disiplin başlattık. İlk başlarda farklı algıladılar. ‘Tassarruf mu yapmaya geldiniz’ dediler. Tasarruf dediğiniz şey kamu hizmetinin aksaması demek, hiçbir iş yapmazsan tabii ki tasarruf yapabilirsin. O yüzden biz hiç ‘tasarruf’ demedik, ‘mali disiplin’ dedik. Mali disiplinin 4 ayağı vardı. Birinci ayağında gelirleri arttırmak, giderleri azaltmak. Yeni gelirler yaratmak dediğimiz bütçe disiplini sağladık ve bununda merkezine verimliliği koyduk. Verimlilikte şuydu; aynı parayla daha çok iş yapmak ya da aynı işi daha ucuza yapmak. Her türlü kaynağı etkin kullanmak. Projelerimizi sıralandırdık. Şehrin önceliği olmayan bazı projelerimizden vazgeçtik. Örneğin, Yavuzlar Köprüsü’nün çok önceliği yoktu ama 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nün önceliği vardı gibi sıralama yaptık. ‘Önce şunu yapalım, fon kalırsa onu da yapalım’ dedik. Belki de hepsi önemli Adana için. Ama kıt kaynağımız var, hepsini aynı anda yapamayız, sıralama yapmamız lazım. Analizler yaptık burada da önemli başarılar elde ettik.”
‘760 MİLYON DOLAR BORÇ 190 MİLYON DOLARA DÜŞTÜ’
Genel Sekreter Ergül Halisçelik, Büyükşehir Belediyesinin bugünkü mali durumu hakkında da bilgi verdi. Halisçelik, “Başlangıçtaki borcumuzun dolar karşılığı 760 milyon dolardı, bugün borcumuzun dolar karşılığı 190 milyon dolar. Gelirin 4 katı kadar borç vardı. Şuan yarısı kadar var. Yani 8 kat azaltmışız. Aslında son 3 yıl üst üste biz bütçe fazlası verdik. Belediye tarihinde olmayan bütçe fazlası. Bütçe fazlası belediye borçlarının ödenmesi ve yeni yatırımları sağlar. Şimdi böyle bir başarı elde etmişken mali disiplinin 3. Aşamasına geçtik” dedi.
‘KREDİ NOTUMUZ BB’
Uluslar arası kredi kuruluşları ile işbirliği yaptıklarını anlatan Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Doç.Dr.Halisçelik, belediyenin şu an güvenirliğinin uluslar arası düzeyde olduğuna dikkat çekerek şunları söyledi:
“Biz çok iyiyiz diyoruz, neye göre iyiyiz… işte modi gibi kuruluşlar var biz onlardan birisiyle anlaştık. Onlar bizim son 5 yıllık verilerimizi incelediler sadece bizi değil bize bağlı ASKİ’yi diğer kuruluşlarımızın mali ve mali olmayan kamuya açık ve açık olmayan her türlü verimizi incelediler ve bize kredi notu verdiler. BB notu aldık. Ulusal notumuzda A- . Şimdi bu dünyanın her tarafında yanı Almanya’da, Amerika’da, Çin’de her yerde aynı anlama gelir ve BB notu 2021’de en yüksek notlardan bir tanesiydi. 2022’de bir not daha aldık. BB notumuzu koruduk ama ulusal notumuzu A- den AA yaptık. Şimdi bu dünyada bizim yaptığımızı tescilleyen bir şeydir. Bu not Türkiye’ye de veriliyor Türkiye’ninki B. Bizimki BB. B’nin üstleri de var B+. İstanbul Büyükşehrin, Ankara Büyükşehrin İzmir büyükşehrin notları da BB. Biz onlara eriştik. “
‘BİZİMLE ÇALIŞMAK İSTEDİLER’
Mali disiplinin 4. Aşamasında büyük projeleri hayata geçirmeye çalıştıklarını ve bu yüzden Dünya Bankası, Garanti Bankası ile görüştüklerini ifade eden Doç.Dr. Halisçelik, “Garanti Bankasına ‘neden biz’ diye sorduğumuzda bizim gibi kredi notu olan bir belediye ile çalışmak istediklerini söylediler. Yaptıklarımız dikkatlarini çekmiş bizimle şuan müzakere ediyorlar.” Dedi.
‘ADANA’YA TRAMVAY MÜJDESİ’
“Biz iki yıl önce Adana’nın ulaşım ana yasasını hazırlamaya başladık” diyen Genel Sekreter Doç.Dr.Halisçelik, Adanalılara Tramvay müjdesi verdi. Turgut Özal Bulvarı, Şehir Stadu, Şehir Hastanesi gibi önemli yerlere tramvay hattı döşeyeceklerini belirten Doç,Dr.Halisçelik, sözlerine şöyle devam etti:
‘ADANA’NIN 2050 VİZYONUNU HAZIRLADIK’
“Meclisten geçmiş, bakanlıkça onaylamış 2 yıl boyunca Adana’nın 2050 vizyonuyla hazırladık. 2050’de Adana’nın nüfusu ne olacak, trafikteki araç sayısı ne olacak, organize sanayi bölgesi nerede olacak, okullar nerede olacak, hastaneler nerede olacak, serbest bölgelerin etkisi ne olacak, diğer illerin bu trafiğe etkisi ne olacak, tren yolu, kara yolu ne olacak, bunların her biri bilim insanları, üniversiteler, sivil toplum örgütleri, hepsi içinde oldu. Bu çalışmayı biz bakanlıktan 12 Mayıs’ta onaylattık. Bakanlık bunu onayladığı zaman biz orada travmay hatlarını da öngörmüştük. 6 tane travmay hattı öngördük. Bunu 5 tanesi ulaşım ana planında da onaylandı. Şimdi Adanalılara da müjde olsun bu. Birincisi Turgut Özal Bulvarı hattı 10 km, 2.si Turhan Cemal Beriker Bulvarı, Otogar, Organize Sanayi Bölgesi hattı, 3.sü Barajyolu hattı. İller Bankasının oradan iniyorsunuz E-5, 4.sü Öğretmenler Bulvarı hattı E5 hattı, 5.si de Kozan yolu hattı. 2’nci hattımız Balcalı’ya kadar giden ve en son Stadyumda biten hat.”
‘HEDEFİMİZ HEP EN İYİSİ OLMAK’
“4 yılda en çok yol kat eden belediyeyiz” diyen Doç.Dr.Halisçelik, sözlerini şöyle sürdürdü:
“ 1.hat ve 2.hat Şehir Hastanesinde birleşiyor. Travmay Projesi Adana için mega proje. Bir an önce yapmak lazım. Sevindirici tarafı şu biz bununla ilgili krediyi de bulduk. Şuan Avrupa Yatırım Kalkınma Bankası onlarla 6 aydır görüşüyoruz en son bizim tüm çalışmalarımızı gönderdik onayladılar. Geçen hafta buraya geldiler ön finansal anlaşmasını imzaladık. Umarız Adana’mıza bunu kazandırırız. Şuan belki en iyi belediyelerden birisi değiliz henüz ama 4 yılda en çok yol kat eden belediyeyiz. Hedeflerimiz hep en iyisi olmak. Umarım Zeydan başkanımız tekrar seçimi kazanır başladığımız projeleri bitirir ama ben bundan bağımsız biz bir sistem oluşturduk kim gelirse gelsin bu sisteme uyacak. Umarız bu sistem bozulmaz kim gelirse gelsin buna uyar. “
‘BELEDİYENİN GELİRİNİ ARTTIRDIK’
Mali anlamda belediyenin çok bir borcu olmadığını da belirten Doç.Dr.Halisçelik, “Daha önce bankalar bizim telefonumuza çıkmazken şimdi onlar bizi arıyorlar kredi kullanacak mısınız diye. Ne yaptıysak özkaynağımızla yaptık. Son 3 yılda 1 kuruş kredi kullanmadık bankalardan bu önemli bir şey. Belediyeyi gereksiz şeyler için borçlandırmadık. Belediyenin gelirini arttırdık .” dedi.
‘ADANA’NIN KODUNU YAZIN’
Doç.Dr.Halisçelik, gümrük vergisi konusunda önemli bir noktaya da dikkat çekti. Adana’daki sanayicilerden gümrük vergisinden Adana’nın faydalanması için vergi levhasına Adana’nın kodunu yazmalarını isteyen Doç.Dr.Halisçelik, sözlerine şöyle devam etti:
“Belediyenin gelirleri 3 parametriye bağlı . O ilde toplanan vergi. O ilin nufusu ve o ilin yüzölçümü. Nüfusu ve yüz ölçümü değiştiremeyiz ama o ilde toplanan vergiyi değiştirebiliriz. Biz de şunu yaptık, vergi gelirimize baktık. Diğer illerde vergi gelirlerini inceledik ve hangi kalemlerde bizden daha fazla vegi alıyorlar. Gümrük vergisi bizde 2 milyarlıksa Mersin’de, Hatay’da 8 9 milyarı buluyor. Bunun nedenini araştırdık. Bizim sanayicimiz gümrük işlemlerini diğer illerde yapıyor. Tabiki yapabilir ama vergi levhasına Adana’nın kodunu yazmalı ki vergiden büyükşehirde faydalansın. Bunu yaparlarsa bizde onların bizden istediği altyapıyı onlara sağlarız. Siz verginizi burada ödeyin bizde altyapıyı yapalım. Bu politikayı başlattıktan sonra belediyeye 1 milyar ekstra gelir getirdi. 3 tane altgeçit yapıyoruz, 1 tanesinin maliyeti 150 milyon desek 6 tane yapabiliriz.”
Yorumlar
Kalan Karakter: