Bilindiği üzere güncel mevzuata göre ülkemizde ticari araç sürücüleri ve kamu hizmetinde çalışan sürücülerin alkollü olarak trafiğe çıkmaları tümüyle yasaklanmış , diğer sürücüler içinse yasal sınır olarak bir litre kanda yarım gram alkole eşit olan, 0.50 Promil belirlenmiştir.Bu promil hesabı birçok faktöre göre değişkenlik göstermekte olup , ortalama 40 yaşında olan 70kg bir erkek için 2 bardak biraya ya da 1 duble rakıya tekamül etmektedir.
Trafik kazalarının temel sebeplerinden bir tanesi de alkollü sürücülerin trafikte yol açtığı dehşettir.Bu olaylarda oluşan can ve mal kayıpları bazen çok büyük bazen ise minimal derece olabiliyor.Bu yazımda minimal derece oluşan alkollü sürücünün aracındaki zararı sigorta şirketinin ödeyip ödememsi hususunu açıklayacağım.
Eskiden beri süregelen ‘’ alkollü ise kusurludur, sigorta ödemez.’’ Anlayışı ile yıllarca alkollü sürücünün aracındaki hasarı sigorta şirketleri ödemedi.Ancak , Yargıtay 17.HD., E.2018/297, K.2018/4514 25/04/2018 tarihli kararında bu artık değişti.Yargıtay , alkollü sürücüyü sırf alkollü diye kusurlu bulunmasını hukuka uygun bulmamıştır.
Nitekim;
‘’Somut olayda, meydana gelen trafik kazasında sigortalı, 1.29 promil alkollü bulunmuştur. Kaza tespit tutanağında, tüm kusurun karşı araç sürücüsünde olduğu belirtilmiştir. Ekper raporunda da %100 kusurun karşı tarafta olduğu açıklanmıştır. Mahkemece de kusur araştırması yapılmadığına göre, olayda hiç bir kusuru olmayan sigortalının sırf alkollü olması nedeniyle rizikonun teminat dışı olarak kabul edilerek davanın reddine karar verilmesi doğru görülmemiştir. ‘’şeklinde kararı bozmuştur.
Yani sürücüler, alkollü olmalarının dışında başkaca bir kusuru yok ise araçlarında meydana gelen hasarları kaskolarından yani sigorta şirketinden isteyebilecekler.Yine de yapılan birçok araştırma göstermektedir ki alkollü araç başına geçmenin engellendiği ülkelerde trafik kazaları %75 azalmıştır.Yine hatırlatmak gerekir ki dünyada birçok ülkede yasal promil 0 toleranstır.Sağlık her şeyden önemlidir.Bu zor günlerde sağlıkla kalın.