Geçtiğimiz gün Bitlis'te düşen helikopter ile ilgili bilgiler hala araştırılıyor.Milli Savunma Bakanlığı, '' Bingöl'den Tatvan'a gitmek üzere bugün saat 13.55 'te kalkış yapan Kara Kuvvetleri Komutanlığımıza ait Cougar tipi bir helikopter ile saat 14.25'te irtibar kesilmiştir.'' açıklamasında bulundu.İlk bilgiler ani değişen olumsuz hava şartlarından dolayı kazanın meydana geldiğini gösteriyor denildi.Ayrıntılı çalışmalar sonucu kaza raporları ileriki günlerde ortaya çıkacaktır. Ancak teknik açıdan bakmak gerekirse bu kaza , Cougar tipi helikopterin karıştığı ve şehit verdiğimiz ilk kaza değil.Cougar tipi helikopteri özet olarak açıklayacak olursak;
Eurocopter Cougar, Eurocopter tarafından üretilen çift motorlu, orta ağırlıkta, çok amaçlı askeri helikopter modeli. Aérospatiale Puma modelinin geliştirilmiş versiyonudur. Sivil havacılıkta eşdeğeri Eurocopter Super Puma'dır. TSK tarafından AS-532UL versiyonu kullanılmaktadır. Alımına 1993'te karar verilen AS532 Cougarlardan ilk aşamada 20 adet satın alındı. Fransa'da üretilen helikopterler Türk Kara Kuvvetlerine 1996'dan itibaren teslim edilmeye başlandı. Bunu 1995'teki ikinci alım anlaşması izledi. Ankara'da TAI tesislerinde üretilen 30 adet AS532'nin 20'si Türk Hava Kuvvetlerine arama kurtarma, kalanlar ise Kara Kuvvetlerine verildi.
Bu son kazaya kadar , Cougar helikopterlerinin ülkemizdeki 3 kazasında toplam 28 asker şehit oldu. Bu kazayla beraber bu sayı 39 a yükseldi. İlk kazayı belki hatırlayanlar çıkabilir 4 Haziran 1997 tarihinde Kuzey Irak'taki operasyona katılan askerleri taşıyan helikopter , Zap bölgesinde terör örgütü tarafından atılan füze ile vurulmuş ve 11 askerimiz şehit olmuştu.Bunun sebebi ise envantere yeni giren bu helikopterlerin füze koruma sistemi olmayışıydı.Daha sonra tüm bu Cougar tipi helikopterler batıdaki birliklere verilmiş , füze koruma sistemleri takıldıktan sonra tekrar Güneydoğu'ya dönmüştü.
İkinci kaza, Ispartanın Eğirdir İlçesinde 29 Nisan 2003'te oldu. Eğitim uçuşundaki AS532 Cougar helikopteri yüksek gerilim hattına takılarak düştü. Kazada 4 asker şehit oldu. Bir asker de ağır yaralandı. Üçüncü kaza ise Şırnakta meydana geldi. 13 asker şehit oldu.
Burada tartışılması gereken husus , bu kadar kaza ve ölüme rağmen neden hala bu eski tip helikopterler kullanılıyor ? İç ve dış birçok düşmanı olan ülkemiz için belki de en çok yatırım yapılması gereken yerin savunma ve askeriye olması gerekmez mi ? Bu tartışma konusunun önümüzdeki günlerde açıklanacak kaza raporlarıyla beraber uzman bilirkişilerce tartışılması ve gerekirse bir reforma gidilmesi başkaca elim kazalara sebebiyet vermemek için iyi bir adım olacaktır.
Milletimizin başı sağolsun.