MUSTAFA ÖZKE
ADANA (GÜNAYDIN) – Halk sağlığı uzmanı Dr. Mustafa Selçuk Akköse, gereksiz yere acil servise başvuranlardan dolayı gerçek hastaların mağdur edildiğini vurguladı. Akköse, Tayvan’da yapılan Asya Acil Tıp Kongresinde, Türkiye dâhil olmak üzere 100 kişilik nüfus başına acil servis başvurularının rakamlarını açıkladı. Bu rakamlara göre, insanları gereksiz yere acil servise başvuran ülkelere bakıldığında Türkiye’nin dünya ortalamasında ilk sırada yer aldığını söyledi.
DÜNYA BİRİNCİSİYİZ
Akköse, “Hangi ülkenin acil tıp hizmetlerinde çalışan kişilerine sorarsanız sorun, herkes acil servislerin kalabalığından şikâyetçi. Geçtiğimiz ay Tayvan’da yapılan Asya Acil Tıp Kongresinde, Türkiye dâhil olmak üzere “100 kişilik nüfus başına acil servis başvurularının” rakamlarını verildi. Buna göre, Tayvan 30, Hong Kong 28,2, Tayland 23,1, Malezya 20,4, Güney Kore 20,2, Japonya 18,7 ve Singapur 14,5. OECD ülkelerine baktığımızda ise bu sayının ortalamasının 31 olduğunu görüyoruz. İngiltere’de 33,2, Fransa’da 29,3, Polonya’da 14,5, Hollanda’da 12,4, Almanya’da 8,8; yani ortalamanın altında. Portekiz’de 70,5, İspanya’da 57,3, Kanada’da 47,6, Yunanistan’da 44,5, ABD’de 43,7; yani ortalamanın üstünde. Türkiye ise 100 kişilik nüfus başına acil servis başvurusu 121. OECD ülkelerinin ortalamasının dört katı. Dünya birincisi olduğumuz bir başlık” dedi
BASİT GEREKÇELER
Dr. Mustafa Selçuk Akköse, “Acil servisler sistemdeki boşluğu doldurmakta ve hastalar birçok nedenle acil servislere başvurmaktadır. Aile hekimi yok, acil servise git, mesai sonrası acil servise git, diğerleri sorunu çözemedi, acil servise git, evde üstesinden gelemedin acil servise git, desteği olmayan korunmasız nüfus, acil servise git, uzmanlık bakımında komplikasyon acil servise git, hastayı yatıracak yatak yok, acil servise git. Bunları artırmak mümkün” diye konuştu
‘HER YERİM AĞRIYOR’ DİYEN ACİL SERVİSE GELİYOR
Türkiye’de bunlara ilave olarak daha değişik başvuru şekilleri bulunduğunu dile getiren Akköse, “Poliklinikte sıra alamadın, acil servise git, poliklinikte beklerken kendini iyi hissetmedin, acil servise git, 9 gün tatil acil servise git, enjeksiyon yapılacak, acil servise git,pansuman yapılacak, acil servise git, lisans yerleştirme sınavı yaklaşıyor, acil servise git, işten çıkartılabilirsin, rapor al, acil servise git, iki gün rapor alayım, tatil uzasın, acil servise git, iş yeri hekimi şimdi yok, acil servise git, işyeri gündüz doktora gitmeme izin vermedi, acil servise git, tetkiklerimi hafta sonu hemen yaptırtırım, acil servise git, sevk işlemleri ile uğraşırsak uzun sürer, acil servise git, öksürüyorum acil servise git, işim acil, zamanım yok, acil servise git, okula gitmedim, rapor lazım acil servise git, çocuğumun ateşi 37 (normal vücut sıcaklığı zaten) acil servise git, odun kestim ya da taşıdım, her yerim ağrıyor acil servise git. Böyle gereksiz başvurularla uğraşan doktor o an çok acil bir hastaya yeterli vakit ayıramıyor” şeklinde konuştu.
DOKTORUN İŞ YÜKÜ ARTIYOR
Halk sağlığı uzmanı Dr. Mustafa Selçuk Akköse, acile gelen kişilerin en az yüzde 40’ının acil olmayan durumlardan başvuru yaptığını belirterek, bunun da doktorların iş gücünü artırdığını söyledi.
Akköse, “Durumunuz acil değil yarın polikliniğe başvurun denildiğinde ‘Ne yani illa ölmemiz mi lazım bakmanız için’ diyorlar. Acil olmayan yüzlerce hastayı, her birini birkaç dakika değerlendirseniz toplamda saatlerce zaman kaybı oluyor. Bunların yüzünden gerçek acil hastaların çok kritik zamanları heba oluyor. Sağlık personelinin iş yükü aşırı fazla olup sayılar dünyanın çok gerisindedir. Nüfusa düşen doktor sayıları;Yunanistan’da her 165, Almanya’da 270, AB ortalamasında 270 kişiye bir doktor düşerken Türkiye’de bu rakam 600’dür.
Nüfusa düşen hemşire sayıları ise daha vahim; İsviçre’de her 60 kişiye, AB ortalamasında 125 kişiye bir hemşire düşerken Türkiye’de bu rakam 625’dir” ifadesini kullandı
HERKES ELİNİ TAŞIN ALTINA KOYMALI
Bu sorunun çözülmesi için erklerin ve toplumun her kesiminin artık elini taşın altına koyması ve üzerine düşen sorumluluğu yerine getirmesi gerektiğini vurgulayan Akköse, şu önerilerde bulundu: “Sistemin sorunlarını bilimsel ve gerçekçi yaklaşımlarla çözmek olanaksız değil. Halkı sağlık hizmetlerinin sunumu konusunda bilgilendirmek ve doğru yönlendirmek de önemli. Televizyon önemli bir iletişim aracı günümüzde. Her gün çok sayıda kamu spotu yayınlanıyor. Trafik kazaları, iş kazaları, uyuşturucu madde ve sigara kullanımı, ormanlar ve orman yangınları, 112’nin aranması gibi birçok konuda kamu spotları var. Hatta Gelir İdaresi Başkanlığının e-tebligat uygulaması için bile varken, bu derece suistimal edilen acil servisler hakkında maalesef henüz bir kamu spotu yok. Halka ne zaman acil servise başvurmaları gerektiğini, sağlık sorunlarını nasıl ve nerede en doğru şekilde almalarının uygun olduğunu anlatan bilgilendirici mesajları vermenin zamanı geldi geçiyor”
Yorumlar
Kalan Karakter: