MUSTAFA ÖZKE
ADANA (GÜNAYDIN) – Sınıf öğretmeni Sait Mehmet Karaşin, 1999 yılında Akkapı Şehit Kemal Yüzgeç İlköğretim Okulu’nda göreve başladı. Göreve başladıktan sonra öğrencilere ve velilere kendini sevdirdi. Karşılıklı sevgi çalışma isteğini daha da arttırdı. Hafta sonları kurs vermeye başladı. Kurs ücretini almak istemediğini ve okula kullanmak istediğini öğretmen ve yönetici arkadaşlarına anlattı. Okulda kütüphane olmadığını ve okulun uygun bir sınıfına kütüphane yapmak istediğini arkadaşlarıyla paylaştı. Kütüphanenin ve kitap okuma alışkanlığının önemini her bulunduğu ortamda vurguladı. Bir eğitimci olarak velilere; kitap okuma alışkanlığı kazanmış öğrencinin bilgi dağarcığının gelişeceğini, akademik başarısının önünün açılacağını, konuşma dilini geliştireceğini, farklı yönlerden düşünmesini sağlayacağını, hayal gücünün zenginleşeceğini ve hayatı sorgulayacağını dile getirdi.
Kütüphane yapılması için kolları sıvadı. Yıllarca hafta sonu verdiği kurs ücretinin tüm gelirini hatta fazlasıyla harcayarak kütüphane yaptırdı. 2003 yılında kütüphaneye valilik oluru ile ismi verildi. Daha sonra arkadaşlarının da desteği ile kütüphane yeni kitaplarla zenginleşti.
Kütüphanenin zenginleşmesi ve kütüphanenin kullanılması için öğretmen arkadaşı Zerin Karademir ile birlikte çalıştı. “Kütüphanene Sahip Çık” projesiyle velilerin gönüllü olarak kütüphanede görev almasını sağladı. Her gün iki saat görev alan veliler kütüphanenin açık kalmasını ve öğrencilerin kitap alışverişini gerçekleştirdi. Kütüphanede görev alan velilerin kitap okuması da projenin bir başka güzel yanı oldu.
ZERİN KARADEMİR – MEHMET KARAŞİN DERSLİĞİ
Kütüphanenin zenginleşmesi ve kütüphanenin kullanılması için yapılan çalışmaların yanı sıra okul dergisinin çıkarılmasında öncülük yaptı. 2004 yılında ismini verdiği “Portakal Çiçeği” dergisini çıkarttı. 2004 – 2005 eğitim öğretim yılında “Portakal Çiçeği” üç sayı çıktı. Kenar mahalle okullarında bu çalışmalar çok kolay olmuyordu.
2007 yılında Zerin Karademir ile kullandığı sınıfı birlikte donattılar. Öğrenci dolapları, projeksiyon, bilgisayar, yazıcı, tepegöz vb araç gereçleri alarak sınıfa bağışladılar. Yine valilik oluru ile “Zerin Karademir ve Sait Mehmet Karaşin Dersliği” ismi verildi.
Kampanyalar, projeler hazırladı ve uyguladı. Sosyal etkinliklere önem verdi. Sosyal etkinliklere katılan öğrencinin sorumluluk alma isteğinin oluştuğunu ve özgüvenin geliştiğini gördü.
Okul dergilerinin dışında 2007 yılında Zerin Karademir ile birlikte iki sınıfın çalışmalarını anlatan “Erguvan” dergisini çıkardılar. Tanınmış kişilerle öğrenciler röportaj yaptı. Öğrencilere “Kendinize güvenin, her insana ulaşabilirsiniz. Ne kimseyi küçük görün ne de kendinizden büyük görün. Güzel işler yapanlara, yaptıklarına saygı duyun.” mesajını verdi.
2008 yılında Zerin Karademir ile birlikte öğrencilerin yazdıkları şiirleri kitaplaştırdılar. “Öğrenci Şiirleri” kitabı öğrencilerin yaşamları boyunca saklayabileceği önemli bir eser olarak arşivdeki yerini aldı.
KİTAP OKUYANA ÖDÜL
2008 – 2009 eğitim öğretim yılında “Okumak Yaşamaktır” projesini hazırladı ve okul yönetiminin iznini alarak tüm sınıflarda uyguladı. Okumanın önemini anlatan ve okumayı teşvik eden projede her sınıf için düzenli olarak okuma verileri oluşturdu. Projenin bir diğer amacı da okullarda okuma veri tabanı oluşturmaktı. Sınıfında en fazla kitap okuyan öğrenciler her ay düzenli olarak törenle ödülünü aldı.
ŞÜKRÜ GÜLTEKİN’DEN DESTEK
2010 yılında “Okul Radyosu” projesini hazırladı ve müzik öğretmeni Şükrü Gültekin ile birlikte uyguladılar. “Okul Radyosu” projesiyle, teneffüsleri daha eğlenceli hale getirmek, şiddet duygusundan uzaklaştırmak, sosyal yönü güçlü bireyler yetişmesine katkı sağlamak istedi. Hazırlanan radyo tiyatrosu, şiir okuma, müzik etkinlikleri ses düzeni yardımıyla okul bahçesindeki öğrencilere iletildi.
2012 ve 2013 yıllarında Zerin Karademir ile birlikte iki sınıf öğrencilerinin çalışmalarını anlatan dergi ve kitap çıkardılar. Öğrencilerin yazdıkları öykü ve masalları resim yaparak anlatmalarını istediler. “Küçük Kalplerden Öyküler ve Masallar” kitabı örnek bir çalışma olarak takdir gördü.
2013 yılında görev yaptığı okulun ortaokul olması sonucunda Cafer Recai Gizer İlkokulunda göreve başladı. Bu durum Akkapı Şehit Kemal Yüzgeç İlkokulundaki tüm öğretmenleri çok üzdü. Öğretmenlerin çalışmaları okulun akademik başarısının her geçen yıl daha iyi olmasını sağladı. Sosyal ve kültürel etkinliklerle okulun ismi çok önemli yerlerde duyuldu. O bölgenin koleji oldu. Oysa ilkokul yapılacaktı, bir yıl sonra ilkokul ve ortaokul ayrı binalarda, birbirinden bağımsız kendi dersliklerine yerleşecekti. İstenmeyen bu ayrılık öğretmenleri ve velileri daha da üzdü.
ÖNEMLİ KAZANIMLAR ELDE EDİLDİ
2014 yılında Cafer Recai Gizer İlkokulunda Zerin Karademir ile birlikte “Kart Sistemi” projesini hazırladılar ve uyguladılar. “Kart Sistemi” projesiyle, tüm öğrencileri sistemin içine alarak, akademik başarısının artmasını sağlamak, davranış sorunlarına kalıcı çözümler bulmak hedeflendi. Olumlu davranışa, sınav başarısına, kitap okumaya kartlar verildi. Belirlenen kart sayısına ulaşan öğrenciye başarı belgesi ve hediye verildi. “Kart Sistemi” projesiyle çok önemli kazanımlar elde edildi.
2014 yılında Akkapı’da inşaatı biten okul, Akkapı Şehit Kemal Ortaokulu olarak resmileşti. Okul araç gereçleri yeni binaya yerleştirildi. Kütüphane ise Şükrü Gültekin ve velilerin yardımıyla yeni binaya taşındı. Ayrıca Şükrü Gültekin düzenlediği etkinlikle kütüphaneye çok sayıda kitap kazandırdı.
2015 yılında sınıf öğretmeni Sait Mehmet Karaşin “Yak Sevdayı” isimli şiir kitabı çıkardı. Şiir kitabının geliri ile kütüphane yaptırmak istediğini belirtti. Başta Zerin Karademir olmak üzere meslektaşlarından ve arkadaşlarından çok büyük destek gördü.
PROJELERİN AYRINTILARI
Sınıf öğretmeni Sait Mehmet Karaşin, bugüne kadar arkadaşlarıyla gerçekleştirdiği projeleri de şöyle açıkladı:
“OKUMAK YAŞAMAKTIR”
Okuma alışkanlığını geliştirmek amacıyla her gün düzenli olarak yapılmaktadır. Öğrencilerin okudukları kitaplar sayfa sayısı olarak kayıt altına alınarak, ay sonunda en çok kitap okuyan öğrencilere, “Kitap Dostu” başarı belgesi törenle verilmektedir. Yıl sonunda, okuma grafikleri tüm sınıflar için çıkartılır. Ayrıca her sınıf için ayrı ayrı okulun okuma veri tabanı oluşturulur.
“KÜTÜPHANENE SAHİP ÇIK”
Kütüphanenin zenginleşmesiyle birlikte, kütüphaneyi etkin kullanma yönünde çalışmalar yapıldı. Velilerle işbirliği yapılarak “Kütüphanene Sahip Çık” projesi uygulanmaya başlandı. Gönüllü olan velilerin katılımıyla gerçekleşen projede, veliler sırasıyla her gün, ikişer saat kütüphaneyi bekleyerek görev almaktadır.
“OKUL RADYOSU”
Teneffüsü daha da eğlenceli hale getirmek, şiddet duygusundan uzaklaştırmak, Sosyal yönü güçlü bireyler yetiştirmek amacıyla hazırlanan önemli projelerden biridir. Teneffüslerde hazırlanan programların ses düzeni yardımıyla öğrencilere duyurulmasıdır. Yayın alanı okul bahçesidir. Müzik, radyo tiyatrosu, şiir okuma etkinleri yapılarak öğrencileri rahat ortamda dinleme alışkanlığı kazanması açısından da önemlidir.
“KART SİSTEMİ”
Eğitim öğretimde çeşitli sorunlar yaşanmaktadır. Sorunlar yaşanılan bölgeye ve öğrenci profillerine göre çeşitlilik göstermektedir. Sorunları gidermek, sağlıklı eğitim öğretim iklimini oluşturmak çoğu zaman kolay olmamaktadır. Uygulanan yöntem ve teknikler yeterli gelmemektedir.
Bütün bunları bilimsel veriler olarak kabul ettiğimizde, yeni çözüm yolları aramak, projeler geliştirmek, geleceğe ışık tutmak, geleceğimiz olan öğrencilere doğru değerler katmak, olumlu davranış değişikleri kazandırmak, iyi insan ve iyi yurttaş olmalarını sağlamak biz öğretmenlerin görev sorumluluğu olduğunu hatırlatmaktadır. Bu hatırlatmalar ışığında, öğrencilere kendilerini mutlu hissedebilecekleri ve var olduklarını kabul ettirebilecekleri olanakların tanınması önemlidir. Eğitim öğretimde bireyin sağlıklı gelişimi önemlidir. Bireyin gelişiminde sonuç odaklı değil süreç odaklı yöntemler izlenmelidir. Bu süreç içinde, öğrencilerin akademik başarılarının yanı sıra, olumlu ve kalıcı davranış değişiklikleri, sosyal yönünün güçlenmesi, iletişim becerilerinin gelişmesi hedefler arasındadır. Bizde bu hedeflere ulaşmada, çeşitli yöntem ve tekniklerin dışında, projeler geliştirmekteyiz. Geliştirdiğimiz proje, “Kart Sistemi” projesidir.
Kendini sistemin içinde görmeyen insanlar, dışlanmış olduklarını düşünürler. Mutsuz olurlar. Psikolojik ve sosyal yönden olumsuz etkilenirler. Şiddet duygusu gelişir ve daha yıkıcı olabilirler. Bu yapıyı eğitim öğretim alanına indirgediğimizde kendini sınıfa ve okula ait hissetmeyen, dışlanmış öğrencilerde de şiddet duygusu gelişir ve daha da yıkıcı olurlar. Bu öğrencilerden başarı beklemek mümkün değildir. Bu öğrencileri sınıfın içinde tutmak, okulu sevdirmek önemlidir. Bunun için aidiyet duygusunu oluşturmak ve geliştirmek gerekir. Bu sorunları çözmede, öğrenciyi okulu sevdirmede ve aidiyet duygusu oluşturmada ve geliştirmede “Kart Sistemi” projesinden çok büyük yararlar sağlanmaktadır. “Kart Sistemi” projesi, öğrencilerin akademik başarılarını, olumlu ve kalıcı davranış değişikliklerini, ev ve çevresindeki olumlu performanslarını ve kitap okumalarını esas alarak ve öğrenciyi mevcut sistemin içine alarak dışlayıcı değil aidiyet duygusunu geliştiren ve bardağın dolu tarafını gören anlayış içinde yürütülen projedir. “Kart Sistemi” projesi, süreç odaklı projedir ve sürdürülebilirliği ve sürekliliği olan projedir. “Kart Sistemi” projesini uyguladığımız sınıflarda olumlu sonuçlar aldığımızı ve öğrencilerin okulu, öğretmenini, arkadaşlarını daha çok sevdiğini görmekteyiz. Ayrıca öğrencilerin üst sınıflardaki dönütlerinin giderek artan başarı olduğunu öğretmenleri tarafından bize söylenmektedir. “Kart Sistemi” projesini tanıtmak, anlatmak ve yaygınlaştırmak biz eğitimcilerin görev ve sorumluluğu olduğunu düşünüyoruz. Bu düşünceyle projeyi anlatmak ve paylaşmak istiyoruz.
Yorumlar
Kalan Karakter: