BAĞIRSAK DOSTU BAKTERİLER: PROBİYOTİKLER
Diyetisyen Merve Türker

Diyetisyen Merve Türker

Merve Türker

BAĞIRSAK DOSTU BAKTERİLER: PROBİYOTİKLER

28 Ocak 2021 - 09:05

   Son yıllarda adını daha çok duyuran probiyotikler “pro” ve “biota” olarak iki kısımdan oluşan “yaşam için” anlamı taşıyan, insan sağlığını olumlu yönden etkileyen canlı mikroorganizmalardır. Prebiyotikler ise probiyotiklerin aktivitesini arttırarak çoğalmasına yardımcı olan sindirilmeyen karbonhidratlardır.
   Probiyotikler ilk defa 1908 yılında Nobel ödüllü Rus araştırmacı Ellie Metchnikoff tarafından keşfedilmiştir. Rus araştırmacı yıllar öncesinde Bulgar köylülerinin daha uzun yaşam geçirdiklerini fark etmiş ve bunu araştırdığında insanların bol miktarda yoğurt tükettiklerini gözlemlemiştir. Yoğurdun üzerinde inceleme yaptığında canlı mikroorganizmaların varlığını keşfetmiş ve bunlara Lactobacillusbulgaricus adını vermiştir. Günümüzde en yaygın olan probiyotikler Lactobasillerdir.
   İklim, antibiyotik kullanımı, yanlış beslenme, stres gibi birçok neden ikinci beynimiz olarak kabul edilen bağırsaklarımızın florasını olumsuz etkilemektedir. Bu gibi durumlarda probiyotikler bağırsak floramızın düzelmesinde olumlu etkileri bulunmaktadır.

  • İshal tedavisine yönelik yapılan çalışmalarda probiyotik kullanımının ishal durumunu azalttığı gözlemlenmiştir.
  • Kanser riskini azaltmaktadır.
  • Bağışıklığı arttırarak alerjik belirtilerin azalmasında etkilidir.
  • Yapılan çoğu çalışmada probiyotikler, konstipasyonun (kabızlık) tedavi edilmesinde ve belirtilerinin azalmasında olumlu etkileri olmaktadır.
  • İnsülin direncinin düşmesine yardımcı olmaktadır.
  • Demir, kalsiyum ve D vitaminin emilimine yardımcı olmaktadır.
  • Serotonin hormonunun salınımına yardımcı olarak stres ve depresyon üzerinde olumlu etkisi vardır.
  • Kolestrol seviyesinin dengede kalmasını sağlar.
  • Hastalık yapıcı bakterilerin ürettikleri toksin maddenin azalmasına yardımcı olur.
  • Antibiyotik kullanımı sırasında ve sonrasında düzenli kullanılan probiyotikler bozulan bağırsak florasının düzelmesine yardımcı olur.
Bu  kadar çok yararı olan probiyotikler; yoğurt, kefir, turşular, şalgam, peynir, ekşi mayalı ekmek ve benzeri fermente edilmiş besinlerde bulunmaktadır. Bu besinlerdeki probiyotiklerden daha iyi yararlanabilmek için prebiyotik olan besinleri beslenmemize eklemeliyiz. Prebiyotik içeren besinler; muz, buğday, sarımsak, soğan, yer elması, pırasa, bezelye, kurubaklagiller ve kuşkonmazdır.
Sağlıklı bir hayat için ikinci beynimiz olan bağırsaklarımızın sağlıklı olması gereklidir ve bunun için en iyi yardımcımız probiyotiklerdir. Probiyotikleri beslemek içinde mutlaka beslenmemize prebiyotikleri eklemeliyiz. Gerekli olduğu durumlarda probiyotikleri suplement olarak takviye almalıyız.

Dyt. Merve TÜRKER
Sağlıklı beslenme ve diyet konusunda soru sorabilirsiniz.
[email protected]
instagram: dyt.merveturker
 

YORUMLAR

  • 0 Yorum