Bir “Basit kemik” üzerine adalettin tarihini nakşeden adam “Hz Ömer”
Hz. Ömer,Müslüman olmadan önce arkadaşı ile ticaret için İran’a giderler. Ama orada dolandırılırlar ve beş parasız kalırlar.
Kaldıkları hanın sahibi, dolandırıcıların valinin yakın çevresinden birilerinin olduğunu anlar.
Onlara “Buranın valisi adil bir adam gidin derdinizi anlatın O suçluları bulur ve size yardım eder der.Onlar valiye giderler ama valinin konağına bile yaklaşamadan yeniden kaldıkları hana döner han sahibine durumu anlatırlar
Han sahibi aracı olur, valinin yardımcılarından birinin aracılığıyla Nuşirevan’la görüşmelerini sağlar ancak Hz. Ömer, Farsça bilmediğinden, tercümanla dertlerini dile getirmek ister fakat tercüman yanlış tercüme ederek “Dolandırıldık, yolda kaldık, bize yardım edin diyorlar” diye konuyu aktarınca
Nuşirevan da onlara ikram olsun, yolda kalmasınlar diye bir kese içinde bir miktar altın verilmesini emreder. Ama Hz. Ömer, bunu reddeder ve tekrar hana döner durumu han sahibine anlatır
Han sahibi anladım der, yanına Hz. Ömer ve arkadaşını alıp Nuşirevan’a gider durumun aslını anlatır.
Bir gün sonra Nuşirevan çağırır “Hz Ömer ve Amr b. As’ı” çalınan mallarını iade eder ve bütün masrafları öder, ama der yarın gün batmadan biriniz doğu, biriniz de batı kapısından şehri terk edin”
Hz. Ömer ve Amr b. As aynı şekilde Şehri terk ederken görürler ki, şehrin bir tarafında kendini dolandıran adam, öbür tarafında Nuşirevan’a konuyu farklı tercüme ederek hakikati gizleyen tercüman bir rivayete görede Oğlu olduğu söylenir
Vali Amr b. As;
Gel zaman-git zaman Hz. Ömer ve Amr b. As Müslüman olur. Hz. Ömer Halife olur ve İran’dan sonra Mısır da fethedilir.
Hz. Ömer Amr b. As’ı Mısır’a vali olarak atar.
Amr b. As Mısır’da kendine bir saray yaptırır daha sonra şehir merkezine büyük ve muhteşem bir cami yaptırmak ister. Ama Bir Müslümana ait arsanın bitişiğindeki arazi bir Musevi’ye aittir ve o arsasını vermek istememektedir. Amr b. As, ederinin iki katı parayı evine gönderir ve arsaya el koyar ve camiye başlar.Musevi bir ticaret için Medine’ye geldiğinde bir arkadaşına bu olayı anlatır. O da valiyi Hz. Ömer’e şikâyet etmesini söyler.
“Unutma ki; Ömer, Nuşirevan’dan daha az adil değildir”
Yahudi, kendi camilerini yıkıp, bana arazimi geri mi verecek der ama arkadaşı ısrar edince Hz. Ömer’le görüşmek için gider, ama onu hurma ağacının altında uyurken bulur. Uyanınca derdini anlatır, o da oradaki bir kemik üzerine “Unutma ki; Ömer, Nuşirevan’dan daha az adil değildir” diye yazar verir. “Bunu Amr b. As’a ver ve benim selamımı söyle, o senin hakkını verecektir” der.
Yahudinin garibine gider. Kemikte, konuyla ilgili olmayan bir cümleyle başından saldığını düşünerek Mısır’a döner arkadaşı sorduğunda görüştüğünü eline bir kemik parçasını verdiğini başından saldığını söyler “Bu kemiği koca valiye götürmenin ayıp olacağını söyler ve vazgeçtiğini söyler ama arkadaşı ısrar edince Valiye giderler.
Vali Amr b. As kemiği alınca ayağa kalkar ve büyük bir korku ve telaşla Özür diler, yardımcısını çağırır, cami inşaatını durdurmasını söyler ve Yahudi’ye arazisini iade etme” talimatını verir.
Arazi sahibi büyük bir şaşkınlıkla durumu izledikten sonra Amr b. As’a sorar basit bir cümle ve basit bir kemik parçası sizi niye bu kadar endişelendirdi diye sorunca Amr b. As daha önce İran’da yaşadıkları durumu anlatır.
Adil Halife Ömerin önce bir kemik parçasına sonrada tarihe not düştüğü kemik üzerine işlenmiş Adalet anlayışından günümüz Valileri Reisleri ders çıkarabildi mi bu kıssadan bir hisse çıkarabildiler mi “sanmıyorum”
İyi bir adalet belgesi elinize Sağlik