MUSTAFA ÖZKE
ADANA (GÜNAYDIN) – Adana Hal Hakem Heyeti Başkan Vekili Cahit İncefikir, semt pazarlarında alıcının ekonomik durumuna ve mahallenin yapısına göre fiyat belirlendiğini belirterek, “Bu konuda gerekli denetimler yapılmıyor. Örneğin hiçbir semt pazarında etiket göremezsiniz. Etiket olsa esnaf aldığı ve sattığı fiyatı oraya yazmak durumunda kalır. Denetim ve etiket olmadığı için Dağlıoğlu’nda üç kilosu 1 liraya alıcı bulan portakal, Mahfesığmaz’da kilosu 1 liradan satılıyor” dedi.
‘ZENGİN MUHİT KALDIRIR’
Aynı zamanda Seyhan Ziraat Odası 2. Başkanı olan Cahit İncefikir, “Benim işim bu. Bütün semt pazarlarını tek tek gezer ve fiyat araştırması yaparım. Bir gün Saydam Caddesi’nin arka taraflarında yani Hürriyet Karakolu’nun o taraflarda semt pazarını inceliyorum. Bir esnafa ‘Yarın neredesiniz?’ diye sordum. ‘Stadyumun yanındayız’ diye cevap verdi. Gidip aynı esnafı buldum. Adam sattığı ürününün fiyatını iki katına çıkarmış. Nedenini sordum. ‘Ağabey, burası zengin muhittir bu fiyatı kaldırır’ diye cevap verdi. Oysa sattığı üründe etiket olsa, o etikette alış ve satış fiyatı yazsa bunu yapamaz” diye konuştu.
ETİKET DENETİMİ YAPILMIYOR
Eskiden her esnafın etiket asma zorunluluğu bulunduğunu belirten İncefikir, “Aslında bu zorunluluk şimdi de var. Esnaf alış ve satış fiyatını gösteren etiketi asmak zorunda ama bu uygulanmıyor. Gidin, Adana’daki istediğiniz semt pazarını gezin, düzenli bir etiketleme sistemi göremezsiniz. Burada A belediyesi B belediyesi diye ayrım yapmıyorum. Semt pazarlarında etiket denetimi yapılmaması genel bir sorun. Eğer biz semt pazarlarında etiketleme sorununu aşarsak, ürün fiyatları da ona göre dengelenir” şeklinde konuştu.
MARKETLER FİYATLARI ŞİŞİRİYOR
Adana’da bazı büyük alışveriş merkezleri ile marketlerin sebze ve meyve fiyatlarını aşırı derecede şişirdiğini anlatan Seyhan Ziraat Odası 2. Başkanı ve Hal Hakem Heyeti Başkan Vekili Cahit İncefikir, “Öyle bir sistem kurulmuş ki inanamazsınız. Ürün üreticiden komisyoncuya geliyor. Komisyoncudaki ürünü tedarikçi alıyor. Tedarikçi marketin haldeki komisyoncusuna satıyor. Ürün, ondan sonra markete geliyor. Yani ürün iki komisyoncuya girdikten sonra markete getiriliyor. Market, haldeki kendi komisyoncusundan bile para kazanıyor” şeklinde açıklamalarda bulundu.
AMBALAJ MALİYETİ ARTIRIYOR
Sebze ve meyvenin ambalajlanmasının da fiyatı etkilediğini dile getiren İncefikir, şunları söyledi: “Eskiden kamyon tarladan alıp pazara getirirdi. Şimdi paketleme, kartonlama, mumyalama, ıskarta ürün derken maliyet artıyor. Meyve-sebzedeki kaybı azaltmak için hayata geçecek olan soğuk zincir ve ambalaj uygulaması, doğru bir yöntem olmakla birlikte arzın yakın olduğu yerlerde maliyeti artıran bir uygulamadan öteye geçemez”
Genelde tarım, özelde yaş sebze meyve üretiminin temel besin maddelerinin sağlanmasının yanı sıra sağlıklı beslenmenin de temini bakımdan hayati önem taşıdığını ifade eden İncefikir, “Tüketicinin kendi mahallesinde, semt pazarları ve marketlerde oluşturduğu talebin soğuk zincir ve paketleme açısından bir karşılığı yok. Olağanüstü bir durum olmadığı sürece ekim-kasım-aralık aylarında yapılan taşımacılıkta soğuk zincir uygulamasının maliyet artırmak dışında bir etkisi olmayacaktır" diye konuştu.
Yorumlar
Kalan Karakter: