Adana’da havalar ısınmaya başlıyor.
Karayolunu, Karayolu Trafik Kanunu’nda ‘çevredekileri rahatsız edecek derecede duman veya gürültü çıkaran araçların kullanımı ve trafiğe çıkışları yasaktır’ maddesi yer alıyor.
Bunun en canlı örneğini; Tüv -Türk Araç Vize İstasyonlarında görüyor ve yaşıyoruz. Üstelik, vize işlemlerinde en dikkat çeken konu olup, ilk önce yapılan işlem olarak egzoz gazı emisyon ölçümü geliyor. Eğer baz olarak alınan değerlerin dışında tespit edilen karbon salınımı, yüksek değer ölçüsü halinde, bu araçların trafikten men edilmesi sağlanır. Çevreyi kirletip, insan sağlığına zararlı bu araçların özellikle kullanım süresini yitirmiş oldukları kabul edilir. Peki bizim Adana’da bunlar denetleniyor mu? Hayır.
Medeni ülke insanları yaşadıkları şehirlerde çevre bilincinin gereği, trafikteki duyarlılık gösterirler. Birçok ülkede çevre kirliliğine sebep olan araçlar gözetim altında tutulurlar. Kullanım ömrünü yitiren araçların ise insan yaşamının oluştuğu ortamlardan çevrenin gaz emisyonunu arttırmamalarını sağlamak için trafikten çekildikleri bilinir. Çünkü insan yaşamının en önemli faktör olduğu bilinir.
Çok acıdır ki, ülkemizin bazı büyükşehirleri haricinde; minibüs, otobüs ve belediye otobüsleri gibi toplu taşım araçları çevre kirliliğinin ilk sıradaki sebebidirler. Bu tür araçların sayıları oldukça çoktur. Peki bu işin çözümü yok mu? Elbette var. Hem de Adana'mızın yetiştirdiği nadir insanlardan birisi bulduğu SED Yöntemi ile bakın egsoz emisyonunu nerelere kadar düşürüyor.
SED Yönteminin mucidi Servet Doğan...
Çevre kirliliğinin çok yüksek olduğu bir dönemde ve aynı zamanda yakıt maliyetlerinin düşürülmesi için alternatif çözümlerin aranmakta olduğu bir zaman dilimindeyiz.
15 yılı aşkın zamandır, araştırma ve çalışmaları ile Elektronik Kontrol üniteli dört zamanlı motorları taşıyan araçlar üzerinde güç kaybetmeden, egzoz emisyonunun ve yakıt miktarının düşürülmesi konusunda yaptığı çalışmaların sonucu 2007 yılından bu güne uygulamasını yaptığı ve AR-GE’sine devam ettiği S.E.D Yöntemi ile tüm dört zamanlı motorlar üzerinde gözle görülen iyileştirilmiş veriler elde etmiş olmasına rağmen Bakanlık düzeyinde, kurum ve kuruluşlardan destek görmemesine rağmen yılmadan bugünlere kadar zorda olsa gelmeyi başardı.
Almış olduğu bu verileri, Akademik Seviyede belgelemek için Bölgemizde bulunan Çukurova Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Otomotiv bölümünde, TRT kameralarının önünde yapılan testler sonucunda, yakıt miktarının düştüğü ve beraberinde egzoz emisyon ölçüm sonuçlarının sıfıra yakın seviyelere indiğini gösteren bilirkişi onaylı raporları bile bulunmaktadır. İlgili testleri www.cukurovaoto.com.tr sitesinde görseller bölümünde de izleyebilirsiniz.
Üzerinde çalışmalarını yaptığı dört zamanlı motorların içindeki iyileştirmeleri kapsayan SED yöntemi (Sağlığa ve Ekonomiye Duyarlı Yöntem) yapısı, bakış açısı, uygulama yöntemi ve sonuçları ile dünya’da bir ilki oluşturmaktadır.
S.E.D Yöntemi ile Benzinli ve Dizel tüm araçların donanımında hiçbir değişiklik yapmadan, sadece bilgi ile maksimum faydayı sağlaması için yapılan bir çalışma olup, motorlardaki vuruntuların azaldığı(yanma sonucunda anlık itme yerine, pistonu daha uzun süreli itmeyi sağlatacak bir yanma modeli oluşturarak), belli oranlarda yakıt miktarının düştüğü (verimli yanmadan dolayı) ayrıca bu yöntemle egzoz emisyon ölçüm testlerinde görülen, özellikle dizellerde CO, HC seviyeleri sıfıra yakın değerlere düşürerek, beraberin de CO2 NOx değerlerinin de düşürülmesi(normal yanmada CO ve HC değerleri düşerken NOx değerleri artan ortam ısısı nedeniyle yükselir. S.E.D Yöntemi ile yanma süresinin uzaması ile yanma odasındaki ısının efektif dağılımı sağlanarak ortamın ısı düzeyi uygun değerlere çekildiğinden NOx oluşumu da en alt seviyeye çekilir) bu çıktılarla(sonuçlarla) litaratürde bir ilk’i sağlamış bulunuyor.
Sonuç olarak, S.E.D Yöntemi uygulaması ile ekonomiye ve çevreye daha duyarlı, kullanım performansı artan araçlar ortaya çıkmış bulunmaktadır.
Bu çalışmaların akabilende bilgi ile maksimum fayda sağlamak ve iyileştirme seviyesini artırmak, uygulama hassasiyeti ve daha geniş hacimde çevre kirliliğine çözüm olabilmesi için uygulama noktalarını artırmak amacıyla içerisinde S.E.D Yöntemi’ni barındıran ilk üretilecek prototip’in seri üretilmesi planlanmaktadır. S.E.D Yöntemi uluslararası platform’a taşınması için Avrupa Birliği Çevre Organizasyonuna kabul ettirilmesi halinde NOWHOW ihraç edilmesi kaçınılmazdır.
S.E.D Yöntemi çalışmaları sırasında birçok AR-GE’yi de başlatacağından dolayı, ilerleyen zaman içinde pazarda hep bir adım önde olup, ticari ve ekonomik yönden de ciddi katkılarda bulunacağı kanaatindeyiz. En azından bu SED Yöntemini Adana'mızda Toplu taşıma araçlarımızdan başlayarak, Büyükşehir Belediyesi'ne ait toplu taşıma araçlarından başlamalıyız.
Bu yöntemle Adana'mızda dumansız ve gürültüsüz yaşama merhaba diyelim.