Bir önceki yazımda, bilsem programlarına değinmiştim. Matematik atölyelerinin öneminden bahsetmiştim. Bugün de sizlere, neden bilim olimpiyatları atölyelerimizin çok önemli olduğundan bahsetmek istiyorum.
Gerek bilim sanat merkezlerimizde olsun, gerekse örgün eğitim kurumlarımızda olsun, potansiyeli yüksek olan öğrencilerimiz her zaman somut bir hedefe ihtiyaç duyarlar.
Bu hedef sadece sınavlarda derece yapmak olamaz. Zaten başarılı olan, disiplinli çalışmayı kendine alışkanlık haline getirebilmiş bir öğrenci için bundan çok daha ötesine ihtiyaç vardır: yüksek idealler barındıran bir hedef…
Böyle bir hedef model ortaya koyamadığınızda, ya basit bazı bileşenleri değiştirip genel olay örgüsünün dışına çıkamayan tekrar projeler üretmelerine neden olursunuz, ya da bu öğrenciye mevcut potansiyelini zorlayacak bir aktivite yaptıramadığınız için “Yapsam ne olacak? Bana ne kazandırır ki?” bıkkınlığına sebep olursunuz ve devamsızlıklarla karşı karşıya kalırsınız. Zaman zaman bu potansiyeli yanlış yönlere kanalize etmeleri gibi bir riski de ortaya çıkarmış olabilirsiniz…
BİLİM OLİMPİYATLARI NEDEN YÜKSEK İDEAL?
Nasıl bir olimpik yüzücü, yüzme olimpiyatlarına antrenörü eşliğinde yıllarca hazırlanıyor ve altın madalya için mücadele veriyorsa…
Çalışkan, başarılı, disiplinli ve yüksek potansiyelli her öğrencimizin de, benzer bir kulvar olan bilim olimpiyatlarına aynı şekilde hazırlanması, çaba göstermesi, mücadele etmesi ve imkan bulduğu takdirde de, olimpiyat milli ekibinde ülkemizi gururla temsil etmesi ve hatta ülkemize altın madalya kazandırması çok kıymetli…
Her alanda çalışkan ve başarılı olmaya ihtiyacımız var: sanatta, sporda, bilimde, teknolojide, savunmada…
BİLİM OLİMPİYAT ATÖLYELERİNDE GÖREV YAPACAK EĞİTMENLER
İdeal olanı, tabi ki, TÜBİTAK tarafından kapsamlı bir eğitim kampıyla olimpiyat hazırlık atölyesi açmaya istekli öğretmenlerimizin eğitilmesi. Öğretmenlerimizden kapsamlı bir eğitim talebi uzun süredir dile getirilmesine rağmen, bildiğim kadarıyla, yüksek katılımlı bir organizasyon henüz gerçekleşemedi. Böyle bir eğitime katılmayı ben de çok isterim.
Ama şu da var ki, eğitim sadece sertifika almak üzerine değil günümüzde. Çeşitli teknolojik kanallar vasıtasıyla, oturup olimpiyat soruları analiz edilerek, hatta ekipler halinde üzerinde çalışılarak da çok güzel yol alınabiliyor. Tabi burada bireysel özveri devreye giriyor…
Öğrencilerimizden kaçına böyle gurur verici bir ideal kazandırabilirsek kâr… Özgüvenlerine ve çalışma tempolarına nasıl olumlu katkı sunduğunu yıllardır bire bir gözlemliyorum, çok mutluluk verici… Hele bir de binlerce öğrencinin katıldığı ilk aşamayı geçtiklerinde, kazandıkları başarı gözlerinin içini parlatıyor… Kolay değil, Türkiye’de ilk 50’ye girebilmek.
ÇOK KULVARLI EĞİTİM
Eğitimi sadece müfredat ve sınavla sınırlandırmamak gerekiyor.
Yüzmeden futbola, enstrüman çalabilmekten yazı yazabilmeye, tiyatro oynamaktan deney yapmaya, üretimden bilinçli tüketime kadar her alanda gençlerimizin varlığını ortaya koyabilmesi için desteklenmeye ihtiyaçları var.
Gençler öncelikle toplumda var olmak istiyor.
SOSYOLOJİK AÇIDAN GENÇLERE BAKIŞ
Sadece yetişkinlere ait bir dünyada yaşamadığımızı biliyorlar. Biz yetişkinlerden teknolojik anlamda çok daha becerikliler, kabul edelim. Sosyal anlamda da, eleştirdikleri yönlerimiz çok…
Karakterlerini tam anlamıyla kazanabilmeleri için elbette eleştirecekler, elbette daha iyi ne yapılabileceğine kafa yoracaklar…
Bazen beceriksizlikleri de olacak, ama kimseye zarar vermeden bu beceriksizlikleri gidermeleri noktasında, öğrenmelerine fırsat tanıyacak şekilde destek olmamıza ihtiyaçları var.
Biraz anlayış, doğru diyaloglar kurma ve biraz doğru örnek olmayla çözülemeyecek dertleri yok, inanın…
Nasıl hareket etmesini söylemekten ziyade, siz kendiniz önce öyle olmalısınız ki, gençler de doğruyu yanlışı rahat ayırt edebilsin.
Samimiyet kilit nokta. Yapmacıklık bebeklerden yaşlılara kadar herkesi rahatsız ediyor. Yaklaşımınız her zaman içten olduğunda sizi muhatap alıp konuşmaya ve iç dünyalarına sizi almaya başlıyorlar.
Gençlerimizin potansiyelini doğru değerlendirebilecekleri yenilikçi eğitim mecraları kurgulayabilmemiz, ülkece kalkınmamızın yolunu da açacaktır.